מאת יפעת דהן חורב

ראיון עבודה יכול להיות מעמד אמנם מעט מלחיץ ומביך, אך כזה המהווה הזדמנות עבורך להציג את עצמך ואולי להתקבל לתפקיד שרצית. ואולם, הראיון עלול להיות גם חוויה לא נעימה הכרוכה ביחס לא סימפטי מצד המראיין ואולי אף גרוע מכך.

איך תדע למה לצפות ? זהו, שבדרך כלל לא ניתן לדעת זאת עד שאתה נכנס, פוגש פנים מול פנים את המראיין והראיון מתחיל. לפיכך כדאי ורצוי להתכונן לכל מצב. עם זאת, כאשר ההפניה לראיון מתבצעת דרך חברת כוח אדם, כחלק מההכנה שיועץ ההשמה מעניק לך, תוכל לקבל רקע מיהו המראיין שתפגוש ואיזה סוג ראיון אתה צפוי לעבור.

ארבעה סוגי מראיינים - בואו להכיר אותם:

ניתן לאפיין 4 סוגי מראיינים, שבאווירת חג הפסח בחרנו להגדירם כארבעת הבנים שבהגדה :

חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול.

חשוב לציין כי ישנם מראיינים שאינם עונים על הגדרה אחת באופן מדויק, אלא ניתן לזהות אצלם מעט מן המאפיינים של טיפוסי המראיינים האחרים, וכי שאלות שסביר להניח שמראיין אחד ישאל, יכולים, כמובן, גם להישאל על ידי האחרים.

חכם - מה הוא אומר?

המראיין המכונה "חכם" הוא בעצם המראיין המקצועי, אותו מראיין שמבין את הסיטואציה שאתה מצוי בה ויודע לנטרל את הלחץ הנובע ממנה, מתייחס אליך בכבוד ומקשיב לך בסבלנות ובתשומת לב מירבית. המראיין החכם שואל שאלות חכמות, אם כי לא בהכרח קלות. הוא ישים לב לשפת הגוף שלך ויידע "לקרוא" אותך גם בין השורות. בסיום הראיון הוא יאמר לך מהו המשך התהליך.

כיצד מתמודדים איתו ?
הבסיס להצלחה טמון בהכנה טובה לקראת כל ראיון עבודה, והדבר נכון לכל סוגי המראיינים אך בעיקר למקצועי שבהם. הכנה שכזו כוללת שני היבטים מרכזיים:

א. היכרות עם החברה שבה נערך הראיון – לפני כל ראיון עליך לאסוף כמה שיותר מידע על החברה שבה ייערך הראיון. תוכל למצוא באינטרנט מידע רב אודות החברה, תחומי פעילותה המרכזיים, מבנה ארגוני ופרסומים שהיו על החברה. כך תוכל להשיב על שאלות המראיין באופן המתאים ביותר לדרישות התפקיד.

ב. הכנת תשובות לשאלות נפוצות בראיון עבודה ושאלות שמתעוררות לאחר עיון בקורות החיים שלך. אם, לדוגמא, עברת מס' מקומות עבודה בפרק זמן קצר יחסית, סביר להניח שתישאל על כך ועל כן הכן לכך תשובה. מומלץ גם להיעזר בחבר או קרוב משפחה, שמולו תוכל "להתאמן" בתשובותיך.

מעבר לכך, הדגש מדוע הינך מתאים לתפקיד – הצג את הניסיון המקצועי שלך, הכישורים וההשכלה הרלוונטיים, שהופכים אותך למועמד הראוי ביותר לתפקיד המסוים שאליו אתה מתראיין כרגע. הקפד לענות על כל שאלה בבהירות ובתמציתיות, ללא ניסיונות להתחמק אך גם ללא פירוט באשר לנושאים שעליהם לא נשאלת. שים לב גם לשפת הגוף שלך – שב זקוף והשתדל לשדר ביטחון עצמי. לעיתים פעולות פשוטות, כגון סידור השיער לעיתים תכופות, מצביעות על חוסר ביטחון . היה מודע לכך.

רשע - מה הוא אומר ?

קרה לך פעם שהגעת לראיון עבודה כולך חדור מוטיבציה להרשים, ונתקלת במראיין מתנשא ומזלזל שלא ממש נתן לך צ'אנס ? קרה לך שהמראיין שאל שאלות אבל לא ממש הקשיב לתשובה שלך, או ענה כל הזמן לטלפונים וממש לא היה מרוכז בראיון עמך, וזאת אולי אחרי שחיכית בחוץ למעלה מחצי שעה למרות שהגעת מס' דקות לפני הזמן ?

ובכן, זהו המראיין ה"רשע". אנחנו בטוחים שנתקלת בו, אבל גם אם לא (ואין לנו כל כוונה לדכא אותך חלילה) - סביר להניח שתיתקל בו בהמשך. כמובן שאנו לא מתכוונים לכך שהוא באמת "רשע", והתנהגותו אינה נובעת מרוע אלא מחוסר מודעות ואולי גם מלחץ ומלוח זמנים צפוף, אך עדיין, התנהגותו אינה ראויה.

לעיתים מנסה המראיין ה"רשע" להלחיץ אותך באמצעות שאלות רבות ומהירות ולעיתים אף נוטה להתווכח עם תשובותיך או להמשיך להקשות. יתכן והוא גם מנסה להרתיע אותך מהתפקיד, תוך תאור והקצנת הצדדים השליליים הכרוכים בתפקיד או הקיימים בארגון.

כיצד מתמודדים איתו ?
ראשית, יש להתייחס אליו בכבוד ולא לנהוג "באותו המטבע". אם הוא לא נוהג באופן מקצועי, אין סיבה שגם אתה תנהג כך. אל תיפגע ואל תעמיד פני נעלב, היחס שקיבלת אינו נובע ממשהו אישי כלפיך. גם אם הינך כועס, אל תיתן לו להרגיש בכך. ענה על שאלותיו באופן ענייני ובסבלנות, אל תיבהל מניסיונות ה"הפחדה" שלו ונסה להפיק מהראיון את המקסימום. אולי בכל זאת תצליח להרשים אותו במידה מספקת, כך שהוא לפחות יעבירך לשלב הבא, שם ,כך נקווה, מחכה לך מראיין קצת יותר מקצועי...

תם - מה הוא אומר ?

בקטגוריה זו יש להבחין בין המראיין ה"תם האמיתי", לבין ה"תם לכאורה", זה שרק מעמיד פני תם מתוך כוונה נסתרת לגלות יותר פרטים עליך. מאחר וכמעט שאין דרך לדעת מה באמת מסתתר מאחורי הנחמדות של המראיין התם, מומלץ לנהוג במשנה זהירות ולהתייחס לשני סוגי המראיין התם כאל ה"תם לכאורה".

המראיין התם, משני הסוגים, משתדל שלא להלחיץ אותך ונותן לך להרגיש בנוח בראיון, עד כמה שניתן במצב זה, אם מתוך תמימות אמיתית ואמפטיה כלפיך ואם מתוך הבנה כי כך יוכל להכיר את ה"אני" האמיתי שלך. הוא שואל אותך שאלות טריוויאליות, לא מתוחכמות מדי, לעיתים על מנת ללמוד מתשובתך על אישיותך. כך, לדוגמא, שאלה תמימה כגון: "מה לא אהבת בתפקיד קודם?" יכולה ללמד אותו בעצם על התחומים שבהם אינך חזק כ"כ ועל מידת התאמתך לתפקיד. בין התשובות שלך עלולות להיווצר גם שתיקות, לעיתים מקריות, מתוך חוסר ידיעה שלו כיצד להמשיך את הראיון אך לעיתים מכוונות, מתוך מטרה לבחון כיצד אתה מתמודד איתן. המראיין התם גם יקבל כל תשובה שלך כמות שהיא, ולא ינסה להקשות עליך. הוא לא ידרוש (לפחות לא בשלב זה של הראיון) לראות תעודות המעידות על השכלתך ויסמוך על מילתך בעניין, שוב, אולי על מנת לבחון את מידת אמינותך.

כיצד מתמודדים איתו ?
כאמור, התייחס למראיין התם כבעל כוונות נסתרות והיזהר מ"לשפוך את הלב" יותר מדי, גם אם השיחה הופכת לקלילה וזורמת. הקפד לענות בביטחון על כל שאלה בהתאם להכנה שביצעת מבעוד מועד, והשתדל שלא לחשוף את חולשותיך. אל תתהדר בלימודים ובתארים שלא תוכל אח"כ להציג הוכחות ותעודות המעידות על כך. אל תתרגש משתיקות בין השאלות ואל תרגיש צורך למלא אותן במילים. המתן בסבלנות עד השאלה הבאה של המראיין.

ושאינו יודע לשאול

המראיין "שאינו יודע לשאול" הוא זה הנותן לך מעין במה פתוחה להציג את עצמך, ללא שאלות מכוונות. כך לדוגמא תמצא את עצמך עונה על שאלות כגון: "ספר לי על עצמך", "מה אתה יכול להוסיף מעבר למה שכתוב בקורות החיים" וכדומה. בדרך כלל, כשמדובר בסוג מראיין זה, תוכל אתה להוביל את הראיון, כמובן תוך הפעלת שיקול דעת באם הדבר מתאים לסיטואציה. את המראיין "שאינו יודע לשאול" תוכל לשאול הרבה שאלות על התפקיד ועל הארגון, והוא לרוב יענה לך ללא משוא פנים, מתוך כוונה להציג בפניך את התמונה המלאה.

כיצד מתמודדים איתו ?
גם כאן, הכנה טובה לראיון יכולה לסייע לך מאוד. ברמה העקרונית, כשהינך נשאל שאלה פתוחה בסגנון "ספר על עצמך", היה ממוקד ותמציתי. אין צורך לפצוח במונולוג של כ-10 דקות המגולל את כל סיפור חייך, אלא התמקד ביכולותיך המקצועיות ובכישוריך שעשויים להיות רלוונטיים לתפקיד, וכל זאת ב-3-4 משפטים קצרים. לבסוף ציין את גילך, מצבך המשפחתי ועיר מגוריך.

דוגמא לתשובה: אני ישראל ישראלי, בעל תואר ראשון ב____ וב-3 השנים האחרונות עסקתי בתחום ה____ בתפקיד _____ .במסגרת עבודתי, הייתי חלק מצוות שהיה אחראי על מס' פרויקטים, ביניהם ______ . לפני כן עבדתי בחברת _____ בתפקיד ______ .אני בן ___, רווק/נשוי , ומתגורר ב___.

במידה ותפקידך האחרון לא היה בתחום התפקיד שאליו אתה מתראיין כרגע, ציין את הניסיון מעבודות קודמות שהיו לך בתחום הרלוונטי.

לסיכום, ראיון העבודה יכול להיות הזדמנות נפלאה עבורך להשיג את התפקיד ההולם את כישוריך, ולכן התייחס אליו ככזה ושדר יחס חיובי ונכונות לשיתוף פעולה. הכנה מוקדמת, ביטחון עצמי, ושמירה על כללי כבוד ונימוס בסיסיים, יסייעו לך להציג את עצמך בדרך הטובה ביותר שתוכל.

זכור: גם אם לא עברת את הראיון, בפעם הבאה תהיה כבר מנוסה ומיומן יותר עם סוג דומה של מראיין, וסיכוייך ישתפרו. מי יודע, אולי גם התפקיד יהיה שווה יותר...

בהצלחה.

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?