מאת יפעת דהן חורב

רבות כבר דובר, גם כאן, על חשיבותה של ההכנה לקראת ראיונות העבודה. לצד ה"תחקיר" שמומלץ לערוך על החברה שבה אתה עתיד להתראיין, על העומד בראשה ובמידת האפשר, גם על המראיין, כדאי להכין גם תשובות לשאלות הנפוצות בראיונות עבודה, ולערוך סימולציות של ראיון עם חבר/ה או בן/בת משפחה.

המומחים של אורטל מספקים לך הנחיות והמלצות כלליות שיסייעו בכך :
חשוב להבהיר כי כל תשובה יש להתאים לתפקיד, לדרג הניהולי, לרמת הניסיון שלך בתחום וכדומה, ולכן שים לב להנחיות ולדוגמאות המובאות, והכן לעצמך תשובה המתאימה למקרה הספציפי שלך.
 
1. ספר על עצמך
המטרה בשאלה זו הינה לשמוע מעט פרטים כלליים על עצמך וכן לבחון כיצד אתה מציג את עצמך, מה בעיניך חשוב לציין ומה לא. כפי שהסברנו במאמר על טיפוסי המראיינים, כשהינך נשאל שאלה פתוחה כגון זו, היה ממוקד ותמציתי ואל תגולל את כל סיפור חייך. התמקד ביכולותיך המקצועיות ובכישוריך שעשויים להיות רלוונטיים לתפקיד, וכל זאת ב-3-4 משפטים קצרים. ציין גם את גילך, מצבך המשפחתי ועיר מגוריך.
 
דוגמא לתשובה - לתפקיד של נציג שירות:
אני ישראל ישראלי, בן (גיל)_ מ_ (מקום מגורים). השתחררתי לפני כ­­­______ מהשרות הצבאי, במסגרתו הייתי (תפקיד צבאי). בחודשים האחרונים _ (הייתי בטיול/ עבדתי בעבודות מזדמנות וכדומה) וכעת אני מחפש עבודה בתחום השרות. אני בעל תעודת ( בגרות מלאה /חלקית / תעודה מקצועית וכדומה) במגמת ________.

דוגמא לתשובה לתפקיד של מנהל צוות:
אני ישראל ישראלי, בעל תואר ראשון ב____ וב-__ השנים האחרונות עסקתי בתחום ה____ בתפקיד _____ .במסגרת עבודתי, הייתי (משפט אחד על תאור התפקיד, מה הוא כלל) . לפני כן עבדתי בחברת _____ בתפקיד ______ .אני בן ___, רווק/נשוי , ומתגורר ב___.

במידה ותפקידך האחרון לא היה בתחום התפקיד שאליו אתה מתראיין כרגע, אך הינך בעל ניסיון בתחום, ציין את הניסיון מעבודות קודמות שהיו לך בתחום הרלוונטי.

2. מדוע עזבת את מקומות עבודותיך הקודמים ?
בעיקר אם החלפת מס' רב של מקומות עבודה בזמן קצר יחסית, כדאי שתהיה לך תשובה טובה ומוכנה לשאלה זו. בשום מקרה אל תשמיץ את מעסיקיך הקודמים או את החברות שבהם עבדת – הדבר יוצר רושם שלילי עליך כעובד. ניתן להסביר את המעברים בין העבודות כרצון ושאיפה להתקדם בתפקיד / בשכר, שינוי תחום לאחר סיום לימודים, רצון לעבוד בחברה גדולה יותר / מוכרת יותר / חברה העוסקת בתחום X וכדומה. אם תמצא הזדמנות לומר זאת, הדגש שסיום העבודה נעשה תמיד ברוח טובה לאחר שהעברת את תפקידך בצורה מסודרת למחליף אותך.
 
3. מדוע בחרת לעסוק במקצוע הזה / מה אתה אוהב בתפקיד הזה?
במידה וכבר רכשת ניסיון בתפקיד זה – תוכל להסביר מדוע התחום המקצועי הזה מעניין אותך ומה אתה אוהב בתפקיד. במידה ואין לך ניסיון בתחום התמקד ביתרונות שאתה רואה בתפקיד ומדוע אתה חושב שהוא מתאים לך. הקפד לציין סיבות שאינן קשורות רק לרווחתך האישית כגון משכורת גבוהה וכו', אלא גם איזשהו חיבור ועניין אישי לתחום.

לדוגמא:
אם אתה מתראיין למשרת מכירות ואין לך ניסיון בתחום, תוכל לומר: בחרתי לעסוק במכירות מכיוון שתמיד אמרו לי שאני איש מכירות מלידה. אני טיפוס שאוהב אתגרים ואני יודע שבמכירות מתגמלים לפי הצלחות ולפי עמידה ביעדים. הרעיון שהתגמול שלי תלוי ביכולת ובביצועים שלי מתאים לאופי ולצרכים שלי, כי אני יודע שאני ארוויח יותר. האתגר והעניין שבתחום זה מושכים אותי.

אם כבר יש לך ניסיון בתחום המכירות, תוכל לומר: אני אוהב לעבוד עם אנשים ויש לי כושר שכנוע מעולה. בתפקיד האחרון הצלחתי היטב והרווחתי שכר נאה ובונוסים. במסגרת העבודה במכירות שיפרתי יכולות אישיות שלי המסייעות לי גם בחיי היום יום להשיג את מבוקשי, ביניהן אסרטיביות, הצבת יעדים ועמידה בהם.

דוגמא נוספת, אם אתה מתראיין למשרת עורך-דין: בחרתי לעסוק בתחום המשפטים מאחר וזהו תחום מרתק בעיני, המאפשר לי מצד אחד להיות שותף למערכת הצדק בחברה ומצד שני לסייע לאנשים שנקלעו לבעיות. התפקיד האחרון היווה אתגר אישי עבורי ואפשר לי לעזור ללקוחותיי להשיג את המגיע להם במסגרת החוק.

4. מהן התכונות החיוביות הבולטות שלך?
לשאלה זו חשוב לענות בכנות, ולזכור את העיקרון של "תפסת מרובה לא תפסת". כלומר, אל תיתן "רשימת מכולת" של תכונות חיוביות רבות, מאחר ולא תישמע אמין. תחת זאת, התמקד ב-3-5 תכונות בולטות אצלך, שחשובות ומתאימות לתפקיד אליו אתה מועמד. ענה בבטחה, ללא הצטנעות, אך זכור, יתכן כי על כל תכונה שתציין תתבקש לפרט כיצד היא באה לידי ביטוי בתפקידיך הקודמים, לכן היצמד לאמת ואל תציין תכונות שלא ניחנת בהן.

לדוגמא: לתפקידי ניהול כדאי לציין תכונות אקטיביות כגון: סמכותיות, אחריות, כושר מנהיגות, יכולת הנעת עובדים, יוזמה, הישגיות וכדומה.

לתפקידי שירות כדאי לציין תכונות כגון : חברותיות, סבלנות, אסרטיביות, דינמיות, וכדומה.

לתפקידי מכירות כדאי לציין תכונות כגון: כושר שכנוע, הישגיות, תחרותיות, אסרטיביות, יצירתיות, וכדומה.

5. מהן תכונותיך השליליות? מה התכונות שהיית רוצה לשפר?
השאלה הזו מטרידה הרבה מחפשי עבודה, ואם אינך מתכונן לראיון סביר להניח שבפעם הראשונה שתתבקש לענות עליה תילחץ ותתבלבל. על כן, חשוב לדעת לצפות לה ולהשיב עליה בביטחון.
מרבית הנשאלים בוחרים תכונה שנחשבת לחיובית ומקצינים אותה, מתוך תקווה שזו תיחשב תשובה טובה, לדוגמא: אני יותר מדי פרפקציוניסט, אני יותר מידי משקיען, וכדומה. אך למעשה זוהי תשובה מתחמקת, צפויה ואינה מרשימה את המראיינים המקצועיים.

חשוב לציין תכונות שבאמת נחשבות שליליות אך כאלה שאינן יכולות לפגוע בעבודתך בתפקיד אליו אתה מועמד. בכל מקרה, יש להציגן באופן מתון ועדין, שלא "יבהיל" את המראיין, כשאחת הדרכים לעשות זאת היא לא לציין את התכונה השלילית אלא איך היית רוצה לשפר אותה.

לדוגמא:
לתפקידי מכירות: במקום לומר שאתה טיפוס שלא שם לב לפרטים הקטנים, אמור: הייתי רוצה לשפר את עבודת האדמיניסטרציה/ הניירת הכרוכה בעבודה שלי.

לתפקיד הנהלת חשבונות: במקום לומר שאתה טיפוס פסיבי וחסר בטחון, אמור: הייתי רוצה להיות יותר אסרטיבי.

ומה עונים על שאלות כמו: מה פחות אהבת לעשות במסגרת תפקידך? מדוע אתה חושב שאתה מתאים לתפקיד? ספר על בעיה שנתקלת בה ואיך פתרת אותה; מהם ציפיות השכר שלך?
בשאלות אלו ואחרות ובהמלצות כיצד להתמודד עימן נעסוק בחלקו השני של המאמר.

 

 
© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
ניתן לחפש עבודה בדף הבית שלנו במנוע דרושים לעבודה.

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?