מאת אורטל ולעבודה

מסמך קורות חיים הוא כרטיס הביקור שלנו בעולם הקריירה. בין אם אנחנו רוצים להציע את עצמנו לתפקיד מסוים, בין אם אנחנו מעבירים אותו לחבר או למכר שיעביר אותו הלאה ובין אם אנחנו מצרפים אותו לעמוד העסקי שלנו ברשת חברתית כזו או אחרת. ככרטיס ביקור, על המסמך לשקף בדרך הנכונה את הכישורים שלנו, להבליט את היתרונות שבנו כעובדים ולייצר רצון אצל המעסיק הפוטנציאלי להכיר אותנו מעבר.

מגייסים, מעסיקים פוטנציאליים או אנשי כוח אדם מקבלים לידיהם עשרות ומאות קורות חיים לכל משרה ומקדישים לכל מסמך שניות ספורות בלבד. משכך, ישנה חשיבות גדולה לאופן שבו תעבירו לאותם מגייסים את המסר על התאמתכם לתפקיד המבוקש.

תחומים שונים, כמו גם תפקידים בכירים יותר או פחות, דורשים מאיתנו לבצע התאמות של המסמך. יחד עם זאת, בקורות החיים, לא משנה לאיזה תחום אתם מכוונים, ישנם דברים שחייבים להופיע.

עשה: מה חשוב לכלול בקורות חיים

למעשה המסמך מורכב משבעה חלקים מרכזיים: פרטים אישיים, תמצית, ניסיון תעסוקתי, השכלה, שליטה בשפות ויישומי מחשב.

בפרטים האישיים יש לכתוב את השם המלא, מקום מגורים ופרטי התקשרות מלאים (מספר טלפון וכתובת מייל עדכניים).

בתמצית יש לכתוב בקצרה ובצורה עניינית, בשלוש-ארבע שורות, מי אתם ומה היתרון שלכם למשרה. יש למקם את התמצית בחלקו העליון של המסמך.

בניסיון התעסוקתי יש לפרט בסדר כרונולוגי הפוך את התפקידים הקודמים שלכם, כולל טווחי הזמן שבהם הועסקתם בתפקיד. יש לתאר בקצרה מה כלל התפקיד שביצעתם. ניתן להוסיף הישג מרכזי שצברתם באותו התפקיד.

תחת סעיף השכלה יש לפרט, גם כאן בסדר כרונולוגי הפוך, את מוסדות ההשכלה והתארים שרכשתם. במידה וסיימתם בהצטיינות או בציון גבוה – ציינו זאת. במידה ויש לכם תואר אקדמאי, אין צורך לפרט את ההישגים משנות התיכון.

בסעיף של שליטה בשפות יש לציין את השפות שאתם דוברים ואת הרמה (שפת אם, רמה גבוהה וכו'). בהמשך ציינו באילו יישומי מחשב אתם שולטים ובאיזו רמה.

 

אל תעשה: מה אסור לרשום בקורות החיים?

אחרי שפירטנו מה חשוב שייכלל במסמך קורות החיים, ובטרם נצלול לקורות חיים ייעודיים לתחומים השונים, חשוב גם לציין מה לא כדאי להכניס לתוך המסמך הזה. או במילים אחרות – איך ניתן בקלות להרוס את קורות החיים ולהקטין בצורה משמעותית את הסיכוי שלכם להתקבל לתפקיד הנחשק. בנוסף, המגייס, איש כוח האדם, שואף לראות תחילה את התפקיד האחרון שבו הועסקתם ורק לאחר מכן את תפקידים שקדמו לכך. סייעו לו לקבל במהירות את המידע הרלוונטי.

אין לכתוב קורות חיים בגוף ראשון – כתיבה בגוף ראשון הופכת את המסמך לאישי מדי, לחסר רשמיות, רצינות ומקצועיות ומקלקלת את הרושם הראשוני עליכם.

אין לכתוב מסמך ארוך ועמוס מדי – מסמך של קורות החיים עדיף לצמצמם לעמוד אחד ענייני ורלוונטי. אין צורך להעמיס פירוט יתר על תפקידים קודמים, או על פעולות התנדבותיות בשנות התיכון, זה מעמיס על הקורא שלא לצורך ומוביל אותו לעבור הלאה לקורות חיים של מועמד אחר.

הקפידו על כתיבה, פירוט ועמוד נכון – ודאו כי כל הפרטים שצריכים להופיע במסמך מופיעים בו בצורה הנכונה ובסדר הרלוונטי. אל תתחילו לפרט את הניסיון התעסוקתי מהתפקיד הראשון שלכם בחייכם הבוגרים אלא הקפידו לכתוב בסדר כרונולוגי הפוך. אי סדר, וחוסר הצמדות לכללים ייתן רושם לא מקצועי.  

לכתוב תמיד את האמת! כפי שכבר צוין, קורות החיים שלכם הם כרטיס הביקור שלכם, והם כוללים גם את האמינות שלכם

חוסר כנות לגבי ניסיון תעסוקתי, שירות צבאי או השכלה – ובכלל שקרים – סופם להתגלות ואף ביתר קלות ממה שאתם חושבים. גם אם השקר יוביל אתכם להמשך המיונים לתפקיד – בסופו של דבר האמת תצא לאור. כאן, לא רק שלא תזכו בתפקיד הנחשק אלא תייצרו לעצמכם שם לא אמין בתעשייה שבה אתם מעוניינים להשתלב. זהו, ככל הנראה, הטעות החמורה ביותר שתוכלו לעשות בקורות החיים שלכם.

במאמר זה סקרנו את הפרטים החשובים שיש לכלול במסמך קורות החיים, את הדרך שבה יש לשלבם במסמך וכן את הטעויות הקשות שיש להימנע מהן בכתיבת קורות חיים. במידה ואתם מעוניינים להתמודד על תפקיד מסוים, חשוב להקפיד על התאמתו של המסמך לתפקיד המסוים ועל האופן שבו יש לעשות כן נפרט בהמשך.

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?