מאת יפעת דהן חורב

כאשר מבקשים ממך לתת דוגמאות במהלך ראיון עבודה
 
מראיינים מנוסים יעידו כי שמעו הצהרות כגון אלה שוב ושוב ממועמדים:
  • יש לי יחסי אנוש מעולים
  • אני יודע היטב כיצד לנהל את הזמן שלי
  • יש לי יכולת מנהיגות מעולה
  • אני עובד מצוין בצוות
אם השמעת טענות כאלה בראיונות, בדרך כלל כתשובה לשאלה – מהן החזקות שלך? אינך מפתיע את המראיין במקוריות שלך. למעשה, המראיין וודאי חושב לעצמו – שמעתי את התשובה הזאת אין ספור פעמים. כיצד אדע שזה באמת נכון? עמוד מאחורי התשובות האלה בעזרת דוגמאות אמיתיות מניסיון העבר שלך. הדבר אינו מסובך, במיוחד אם אתה מתכונן מראש.
לדוגמה, מועמד נמצא בראיון עבודה לתפקיד בתחום המחשבים. המראיין שואל – "מהו היתרון הכי גדול שלך?" איזו תשובה תמשוך יותר את תשומת ליבך, אם היית בתפקיד המגייס?
תשובה ראשונה – "יש לי מוטיבציה גבוהה מאוד לעבודה. הרבה פעמים לקחתי על עצמי פרוייקטים מסובכים מרצוני בלי שביקשו ממני. בהשוואה לאחרים, יש לי משמעת עצמית גבוהה ונכונות ללמוד דברים חדשים".
תשובה שנייה – "יש לי מוטיבציה גבוהה מאוד לעבודה. למשל, כאשר הייתי סטודנט, התנדבתי במחלקת המחשבים באוניברסיטה בה למדתי. רציתי לקבל עוד ידע ומיומנויות בתחום המחשוב, ולכן ביקשתי מהאחראית על המחלקה שתצוות אותי אליה בזמן המשמרת שלה. בסופו של דבר התברר, כי שנינו הרווחנו מזה. היא קיבלה עזרה ותמיכה במהלך העבודה, ואני רכשתי ידע וניסיון בשטח שלא הייתי מקבל בשום מקום אחר".
 
ברור כי התשובה השנייה הרבה יותר משכנעת. המועמד לא רק השמיע טענה מסוימת, אלא גם גיבה אותה בהוכחה חד משמעית.
לפני כל ראיון עבודה הכן מראש דוגמאות אותן תשמיע על מנת לחזק את התכונות הטובות שלך. במידה והמראיין הפתיע אותך בשאלה עליה לא התכוננת – חשוב מיד על דוגמה שתוכל לתת ממקרה שקרה לך בעבר. הדבר ישאיר את המראיין בתחושה שעומד מולו מועמד אמין ורציני, ויחזק את רצונו להמשיך איתך תהליך.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
בטחון עצמי גבוה בראיון עבודה
 
בראיון עבודה חשוב להציג בטחון ואסרטיביות בפני המראיין - על כך נסכים פה אחד.
במקרים רבים תחושת בטחון מהווה יתרון משמעותי במהלך ראיון עבודה, יותר מאשר ניסיון או ידע קודם בתחום. אך כמו כל דבר בחיים, חשוב להציג את הביטחון במידה מתונה ולשים לב שלא מגזימים בהפגנתו.
 
בטחון עצמי מופרז אוטומטית יגרום לתחושה של יהירות והתנשאות, ועלול לגרום לריחוק בין המראיין למרואיין. מועמד המשדר למראיין "אני כבר יודע הכל", או "אין לך מה ללמד אותי", גם אם לא בכוונה, עושה לעצמו נזק רב. לדוגמה, כאשר אתה נשאל בראיון – מהן התכונות לשיפור אצלך? תשובה בסגנון "אין לי תכונה לשפר" תעיד על ביטחון עצמי מופרז ולא מציאותי, שכן אף אחד אינו מושלם.
מראיינים מנוסים שנתקלים במרואיין כזה, יודעים כי העובד לעתיד עלול לא להשתלב היטב בצוות העובדים הקיים, בין השאר מפני שלא יהיה קשוב לדעות של אחרים ויחלוק על כל עמדה הסותרת את עמדתו שלו. כמו כן עובד יהיר יתקשה לחזות את העתיד, כלומר לא ידע להימנע ממצבים "מסוכנים" שעלולים להתרחש במסגרת תפקידו.
חשוב לציין שהפגנת ביטחון עצמי תלויה גם בתפקיד אליו אתה מתראיין. למשל, לתפקיד הכולל מכירות אגרסיביות, או לתפקיד ניהולי בכיר- מידת הביטחון אותה עליך להפגין גבוהה יותר מאשר לתפקיד של מתכנת, בו פחות מתקיימת התנהלות מול לקוחות או עובדים אחרים בחברה.
 
על מנת לבדוק אם אתה מפגין יותר מידי ביטחון במהלך הראיון, מומלץ לבצע "חזרות"- מול אדם קרוב, בן משפחה או חבר אשר מספיק פתוח איתך. דמו יחד סיטואציה של ראיון. העזר בו על מנת להבין אם הביטחון אותו אתה משדר הינו מוגזם מידי ולא נחוץ. לחילופין, בחן את עצמך מול המראה, שים לב במיוחד אם המשפטים שאתה אומר משדרים יהירות, והחלף אותם במשפטים מעודנים יותר.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
מה לעשות כאשר העבודה החדשה היא לא מה שחשבת
 
זה יכול לקרות לכל אחד: התחלת בשעה טובה עבודה חדשה. כולך נרגש ביומך הראשון כעובד מן המניין, מחייך לעוברים והשבים במסדרון, מנסה לזכור את השמות של כולם ומתחיל ללמוד את התפקיד. עוברות להן השעות, אולי אפילו כמה ימים, ולאט לאט אתה מבין שזה לא מה שדמיינת. אולי התפקיד הוא לא כמו שתואר לך בראיון העבודה, או שהצוות איתו אתה עובד אינו ידידותי, או שסתם האווירה במקום אינה לרוחך. לפני שאתה "לוקח את הרגליים" ובורח – עצור.
גם אם אתה מרגיש שהכל אבוד, עוד מוקדם לקבל החלטות הרות גורל. הכן רשימה של מה שנאמר לך במעמד הראיון או של מה שציפית, מול מה שקורה בפועל, ונסה להבין האם באמת הדברים רחוקים זה מזה שנות אור. לאחר בדיקה של יתרונות מול חסרונות – אולי תגלה שיש יותר מאפיינים חיוביים ממה שחשבת.
 
במידה והגעת לעבודה דרך חברת כח אדם והשמה – לפני שאתה מקבל החלטה, אנו מציעים לך לשוחח עם יועץ ההשמה שהפנה אותך לתפקיד. היועץ יוכל לבדוק עבורך, האם מדובר בדבר שחוזר על עצמו אצל כל העובדים שמתקבלים לחברה ומשתפר בהמשך, או שמדובר במקרה שונה. הוא יפנה אותך למי שאתה צריך לדבר איתו, או אפילו ידבר איתו בשבילך- על מנת לשפר את המצב.
במידה ולא התקבלת דרך חברת השמה, אופציה נוספת היא לשוחח עם המנהל הישיר שלך, או לחילופין עם מחלקת משאבי אנוש בחברה. לשניכם אינטרס משותף לתת צ'אנס נוסף ולא לוותר, יתכן ויש להם כלים או עצות עליהם לא חשבת, שיכולים לגרום להטבה במצב.
 
אז אל תמהר להרים ידיים ולעזוב. קח בחשבון שלא כדאי לך לסגור דלתות מהר מידי. יתכן ואינך מבין נכון את הסיטואציה ודברים עוד עלולים להשתנות לטובה. גם אם החלטת בכל זאת לסיים את תפקידך, עשה זאת בצורה אדיבה ונעימה. חשוב שתעדכן את חברת ההשמה בעזיבתך, על מנת שיעזרו לך במציאת עבודה נוספת.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
אל תחכה לאליהו הנביא...
 
אתה בטח מכיר את הסיטואציה הבאה: התחלת לחפש עבודה, עדכנת את קורות החיים שלך, נרשמת לאתרי חיפוש העבודה הידועים והגשת מועמדות דרכם למשרות רבות.
עוברים כמה ימים... שבועות... ואתה מגלה שכמות הטלפונים שאתה מקבל היא נמוכה מאוד.
נשמע מוכר? אם כן הטיפ הבא הוא בשבילך.

היה אקטיבי בתהליך חיפוש העבודה
:
1. רשתות חברתיות:
  • פרסם את מצבך התעסוקתי החדש. מומלץ לפרסם בפייסבוק סטטוס הכולל את הידיעה, ואת התחומים בהם אתה מעוניין לעבוד. בקש מחברים קרובים לשתף את הסטטוס שלך כך שגם חברים שלהם יראו אותו. אולי למישהו מהחברים תהיה הצעה עבורך.
  • חפש דפים של מעסיקים פוטנציאליים ופנה אליהם בהודעה אישית.
2. צור קשר:
  • צור קשר עם מכרים ממקומות עבודה קודמים שלך. עדכן אותם כי סיימת לעבוד במקום האחרון, ושכעת אתה מחפש עבודה.
  • צור קשר עם חברים ועם חברים של חברים ועם חברים של הורים ועם הורים של חברים (בקיצור עם כל מי שאתה יכול...) ובדוק מי מהם יכול לסייע לך במציאת עבודה.

3. חברות כח אדם והשמה:

  • חברות כח אדם הגדולות מקושרות עם החברות והארגונים הגדולים והיציבים במשק, ויכולות לפתוח לך דלתות גם במקומות שאתה מאוד רוצה, וגם במקומות שמתאימים לך ולא חשבת עליהם.
  • אנו ממליצים לא רק ליצור קשר טלפוני, אלא להגיע פיסית לסניף הקרוב למקום מגוריך. אין כמו קשר אישי לקידום המטרה.

--------------------------------------------------------------------------------

קורות חיים זה לא "מגילת אסתר"...

מדוע לא כדאי לכתוב קורות חיים ארוכים כאורך "מגילת אסתר", ואיך עושים זאת?
כידוע, מעסיקים מקבלים פניות רבות עבור המשרות אותם הם מפרסמים. לכל משרה מגיעים עשרות אם לא מאות של קבצי קורות חיים, אותם המעסיק צריך לקרוא תוך זמן קצר ולהחליט את מי מהמועמדים לזמן לראיון אצלו. כל זה מתרחש תוך מגבלות זמן ועל כן לכל קובץ יקדיש המעסיק בממוצע 10-20 שניות של קריאה.
 
אם כן, עליך לכתוב את קובץ קורות החיים שלך באופן "קצר וקולע" על מנת לגרום לכך שיקרא את כולו.
גם אם ניסיונך הוא רב שנים, או שעסקת בתחומים רבים במהלך הקריירה – אין צורך שמסמך קורות החיים יעלה על עמוד 1.
שים לב לגופן בו אתה כותב את קורות החיים שלך. מומלץ להשתמש בגופן אחיד ומקובל כגון Arial מספר 11 או 12. אין צורך בכתב גדול יותר, גופן זה הוא מספיק קריא גם עבור קצרי הראייה שביננו. ברגע שתקטין את הכתב, תוכל להבחין כי קורות החיים הצטמצמו.
שים לב לצורה בה הצגת את הניסיון התעסוקתי שלך. האם בנוסף לשנים, כתבת גם את החודשים המדויקים בהם עבדת בכל מקום? (לדוגמה: ינואר 2012 עד פברואר 2013) אם כן, הדבר תופס מקום מיותר ואין בו צורך. תוכל לכתוב את השנה בלבד, המעסיק יוכל להסיק מכך פחות או יותר כמה זמן עבדת בכל מקום.
הימנע מרווחים רבים בין השורות או הדגשות מיותרות של פרטים בקורות החיים שלך. פעמים רבות, גם מה שנראה לך כחשוב וראוי להדגשה, למעשה ייצור עומס בעיניו של הקורא ו"יעייף" אותו. שמור על כתיבה אחידה ומתונה.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
אל תשמיץ מקומות עבודה קודמים
 
אחת השאלות שחוזרות בכל ראיון עבודה, בניסוח כזה או אחר, היא "מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם?"

כמו על שאלות נפוצות אחרות בראיונות עבודה, מומלץ להכין לכך תשובה מראש, וזו צריכה להיות מנוסחת באופן חיובי. גם אם פוטרת, גם אם עזבת בדרך צורמת או שממש סבלת שם, אסור לך "לירוק לבאר" שממנה שתית ולהשמיץ את החברה או את מנהליה. מועמד שעושה זאת יוצר באופן מיידי רושם שלילי אצל המראיין, גם כי הוא לא לוקח אחריות על עזיבתו ומאשים רק אחרים, וגם כי באופן אוטומטי עולה במראיין החשש שמא גם על החברה שלו הוא ידבר כך לאחר עזיבתו.

לכן, השתדל בתשובתך למצוא נקודות חיוביות שאותן תוכל לציין באשר למקום העבודה הקודם ולהציג את סיבת עזיבתך האמיתית בדרך דיפלומטית ומעודנת, כגון: "היו בינינו חילוקי דעות מקצועיים", "התנהלות החברה פחות התאימה לאופי ולצרכים שלי" וכדומה. נסה ליצור את הרושם שאתה לוקח אחריות ומודע לחלקך בעניין ולא מאשים רק את האחרים.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
הודע מראש אם אינך יכול להגיע לראיון עבודה / מרכז הערכה שנקבע לך
 

לאחר מס' שבועות שבהם שלחה קורות חיים למס' משרות, יעל זומנה סוף סוף לראיון עבודה בחברה גדולה ומוכרת, שנקבע עבורה על ידי אחד מנציגי חברת כח האדם וההשמה שאליה פנתה. יעל התכוננה לקראת הראיון אך כשהתעוררה בבוקר הרגישה ברע - גרונה כאב מאוד, והדבר לווה בצרידות שכמעט ולא אפשרה לה לדבר. יעל החליטה שלא ללכת לראיון במצבה זה, אך חשה אי נעימות להודיע על כך והתלבטה האם עליה לעשות כן בכלל.

דווקא עכשיו, כשהחורף בפתח והסיכוי שתקום בבוקר עם מחלת חורף כלשהי גובר, וכמובן שהדבר תקף כשמדובר על כל סיבה אחרת, במשך כל ימות השנה, חשוב שתדע: אם אינך יכול להגיע לראיון עבודה או אל מרכז הערכה שנקבע לך – עליך להודיע על כך מראש לנציג חברת ההשמה או לנציג אותה חברה שעימו תאמת את הראיון. גם אם המצב אינו נעים במיוחד, עדיף שתודיע על כך מראש ולא תיעדר מן הראיון ללא סיבה. הודעה מראש על כך שלא תוכל להגיע לראיון תאפשר לנציג חברת כח האדם וההשמה לתאם עבורך מועד ראיון חלופי ולהודיע על כך למראיין באותה החברה שבה היית אמור להתראיין. לא רבים יודעים זאת, אבל כבר כשנקבע עבורך מועד ראיון העבודה הראשון בחברה, פרטיך מועברים למחלקת הגיוס בחברה זו, ואם שם ימתינו לך לראיון ופשוט לא תגיע ללא הודעה מראש, הדבר עלול לחסום בפניך את האפשרות להגיע לשם לראיון במועד אחר. כך, מבלי שבכלל פצית את פיך, מיד יצרת רושם של עובד לא אחראי, שלא ניתן לסמוך עליו, ולכן אין להם כל כוונה לזמן אותך לראיון נוסף. לא חבל?

לכן, לא משנה מה הסיבה – אינך יכול להגיע לראיון או אל מרכז ההערכה? הודע על כך מראש. כמובן שמדובר גם על ראיונות או מרכזי ההערכה שנקבעים לך בחברת כח האדם וההשמה עצמה. עדיף לחוות אי נעימות באותו רגע של ההודעה על כך, מאשר לחסום בפניך הזדמנויות וליצור לעצמך רושם של עובד לא אחראי, מבלי שניתנה לך הזדמנות להוכיח אחרת.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
מדוע לא חוזרים אלי לאחר ששלחתי קורות חיים?

מחפשי עבודה רבים שואלים אותנו בנוסח כזה או אחר : "שלחתי קורות חיים למשרה מסויימת, מדוע לא חוזרים אלי?"

חשוב להבהיר מס' נקודות, גם אם לחלקיכם זה נראה מובן מאליו:
א. אם למשרה מסויימת הגיעו עשרות קורות חיים, המעסיק שפרסם את המשרה לא יכול להשיב לכל הפונים . לפיכך במקרים רבים מצוין כי רק פניות מתאימות תיענינה. קח זאת בחשבון גם בפרסומי משרות שבהן אין משפט זה מופיע.

ב. כשאתה שולח קורות חיים למשרה ספציפית, יש לשים לב לדרישות החובה במשרה. לא מעט מחפשי עבודה שולחים קורות חיים למשרה על אף שהם עונים על הדרישות באופן חלקי בלבד (או אפילו לא עונים עליהן כלל), ולכן, על פי המעסיק, אינם מתאימים למשרה. לפיכך, כשאתה מגיש מועמדות למשרות, בדוק היטב מהן דרישות החובה והאם אתה עומד בכולן. אם אין זה המצב ובכל זאת ברצונך להגיש מועמדות (זה אפשרי ואף מומלץ אם אתה עונה על מרביתן, אך כדאי לעיתים לכתוב מס' מילות הסבר) סביר להניח שאם לא חוזרים אליך - זו הסיבה.

ג. יש להבחין בין משלוח קורות חיים לחברת כח אדם והשמה, שבאמתחתה יש מגוון והיצע רחב של משרות, לעומת חברה או ארגון שמגייסים עובדים למשרה בודדת.

במקרה שמדובר בחברה שכרגע מגייסת עובדים למשרה בודדת, אם לא נמצאת מתאים למשרה על סמך קורות החיים, סביר להניח שלא יחזרו אליך בשל חוסר התאמה זו.

אם מדובר בחברת כח אדם, קורות החיים שלך נבדקים עבור המשרה שאליה הגשת מועמדות, אך גם עבור משרות אחרות. לכן, גם אם לא נמצאת מתאים למשרה הראשונה, אולי יחזרו אליך עבור משרות אחרות ההולמות את כישוריך. אם בכל זאת לא חזרו אליך– ככל הנראה לא נמצאה עבורך כרגע משרה אחרת, אך פרטיך נשמרים במערכת וברגע שתהיה משרה המתאימה לך - יצרו עימך קשר.

ד. ולסיום, משהו קטן שכבר אמרנו בעבר , ובכל זאת שווה להזכיר אותו בהקשר הזה: על מנת למנוע מצב שהסיבה שבגללה לא חזרו אליך היא פשוט מכיוון שלא קיבלו את קורות החיים שלך, אנא וודא שבטופס קורות החיים שלך פרטיך האישיים מופיעים מיד בראש המסמך, כשכל פרט כתוב בשורה נפרדת. הסבר מפורט על כך תוכל למצוא במאמר כתיבת קורות חיים.

--------------------------------------------------------------------------------
 
מערכות אוטומטיות לסריקת קורות חיים
 
לא רבים יודעים זאת, אך בחברות המגייסות עובדים רבים, כגון חברות גדולות, חברות כ"א והשמה, קיימות כיום מערכות מחשב אוטומטיות שסורקות את קורות החיים מתוך הדוא"ל, "קוראות" את הפרטים האישיים המזהים מתוך קורות החיים : שם, מס' ת.ז., מספרי טלפון, כתובת דוא"ל ועוד, ומעבירות אותם למערכות משאבי אנוש מקצועיות (בעיקר כשמדובר בחברות כח אדם והשמה). על מנת לאפשר למערכות הללו לזהות את פרטיכם האישיים, יש לדאוג כי הפרטים האישיים יהיו נגישים ככל שניתן ל"קורא".

כיצד עושים זאת ?

  • מעבירים מסמך קו"ח בקובץ word בלבד
  • דואגים שהפרטים האישיים יופיעו כבר בתחילת המסמך
  • מציינים בכל שורה פרט מזהה אחד בלבד (ולא מציינים לדוגמאכתובת ומס' טלפון באותה השורה)
  • מוותרים על שימוש בטבלאות או בכל פונקציה מורכבת אחרת
דוגמא:
פרטים אישיים:
שם: ישראלה ישראלי
שנת לידה: 1970
מס' ת"ז: 026423152
כתובת: רחוב החרצית 7, תל אביב
טלפון: 03-8765432
טלפון נייד: 050-1234567
 
לבניית קורות חיים מותאמי סריקה ולקבלת מידע נוסף : קורות חיים לדוגמא
כך תבטיחו לעצמכם זיהוי בקלות על ידי המערכת, ותאפשרו לנו לדעת בדיוק מי אתם ולהגיע אליכם ביתר קלות. זאת ועוד, מומלץ לשלב בקורות החיים מילות מפתח הקשורות למקצוע שבו אתם מבקשים להשתלב, על מנת שגם בחיפוש על-פי מילות מפתח במערכת האוטומטית, יעלו קורות החיים שלכם בחיפוש ויקודמו.

--------------------------------------------------------------------------------
 
סטודנטים - זה הזמן למצוא לעצמכם עבודה נוחה עם אפשרויות קידום.
 
אם אתם סטודנטים, סביר להניח שאתם בעיצומה של תקופת הבחינות או, ברי המזל מביניכם, כבר בסופה. נכון שכל מה שאתם רוצים כרגע זה להיות בחופש? זה מובן לגמרי, וכמובן מגיע לכם אחרי הלימודים והבחינות. אבל, וסליחה שאנחנו משביתי שמחות בעניין הזה, צריך לחשוב גם קדימה.

במהלך השנה מציעות חברות רבות עבודה לסטודנטים בתפקידים של נציגי/ות שירות ומכירה – מדובר במשרות שוות במיוחד שיתנו לכם דריסת רגל בחברות הגדולות במשק ושמהן תוכלו להתקדם לתפקידים נוספים – אך כאלו שנדרש לעבור בהן קורס הכשרה בן מספר שבועות במשרה מלאה. (להבהרה: הקורס בלבד הוא במשרה מלאה, העבודה עצמה היא במשמרות גמישות ומתאימה מאוד לסטודנטים).

רוב הסטודנטים לא יכולים לעבור קורס שכזה במהלך שנת הלימודים, וכך מפספסים משרות שעשויות להתאים להם במיוחד. חופשת הקיץ היא הזדמנות מצויינת למצוא את המשרה המתאימה לכם לתקופת הלימודים, לעבור את הקורס, וליהנות כל השנה מעבודה מתגמלת, משמרות גמישות, אפשרויות קידום וניסיון שאח"כ ישמש אתכם למשרות הבאות שלכם.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
איך להתלבש לראיון עבודה?
 
השאלה מה ללבוש לראיון העבודה מטרידה רבים ממחפשי העבודה: האם מותר לבוא עם ג'ינס, האם יש צורך בחליפה ועניבה, האם אני יכולה ללבוש שמלת כתפיות והאם אני חייב ללבוש חולצת כפתורים – אלו חלק מהשאלות שאנו נתקלים בהם.

ובכן, בואו נעשה סדר:
  1. בראש ובראשונה צריך לזכור: לראיון העבודה יש להגיע במראה מסודר, נקי ומגוהץ (גם החליפה הכי יוקרתית נראית רע כשכתם מעטר את הדש).
  2. יש להתאים את סגנון הלבוש לסוג התפקיד שאליו אתה מתראיין ולסוג החברה שבה מתקיים הראיון. אם אתה מתראיין, לדוגמא, לתפקיד איש אחזקה - איך צורך להגיע בחליפת שלושה חלקים. לעומת זאת, אם אתה מתראיין לתפקיד בכיר, כגון: מנכ"ל או סמנכ"ל בחברה גדולה – מומלץ להגיע בחליפה.
  3. מכנסי בד וחולצה מכופתרת יכולים להתאים בדרך כלל למרבית התפקידים. לגברים - במידה ואינך לובש חולצות כפתורים – גם חולצות פולו יכולות להתאים. לנשים – ניתן ללבוש גם חולצות אחרות (שאינן כפתורים) ובלבד שלא יהיו חושפניות/ פרובוקטיביות מדי.
  4. במקרים רבים ניתן להגיע עם ג'ינס לראיון העבודה, שוב, תלוי לאיזה תפקיד אתה מתראיין, וכמובן בהנחה ומדובר בג'ינס "מהוגן" , כלומר – ללא קרעים ושפשופים.
  5. ניתן להגיע עם שמלות או חצאיות לראיון עבודה, אך להקפיד שהן אינן קצרות מדי או חושפניות מדי. מומלץ גם שלא להגיע עם תכשיטים ואביזרי אופנה גדולים/צבעוניים/רעשניים מדי, המושכים יתר תשומת לב.
  6. הנעלה – גברים: השתדלו להגיע לראיון עם נעליים סגורות – נעליים אלגנטיות או ספורט אלגנט. השתדלו להימנע מלהגיע עם סנדלים ובוודאי שלא עם כפכפים או עם נעלי קרוקס. נשים יכולות להגיע גם עם נעל סגורה וגם עם סנדלים, אך גם להן כדאי להימנע מלהגיע עם כפכפים או נעלי קרוקס.
  7. לראיון העבודה מומלץ להגיע עם בגד שאתה מרגיש איתו נוח, ואינו מהווה איזושהי "תחפושת" עבורך. גם מללבוש בגד צמוד מדי או לוחץ מדי כדאי להימנע, שהרי כל תנועה מיותרת שלך לסידור החולצה ומתיחתה כלפי מעלה או כלפי מטה עלולה לגרום חוסר נוחות מצד המראיין ואף להעיד על סממני עצבנות מצידך.
  8. הקפד ששיערך יהיה מסורק ומסודר, וגם אם חבשת קסדה או כובע בדרך – הקפד להסתדר בטרם כניסתך לראיון.

זכרו – אין הזדמנות שניה ליצור רושם ראשוני, לכן הקפידו על מראה מכובד ומקצועי , מבלי להפריז ולהתהדר יתר על המידה.

--------------------------------------------------------------------------------

עבודה זמנית

במסגרת הביקוש הגבוה לעובדים זמניים לפני החג, שמנו לב לעובדה כי רבים מהמעסיקים שהגדירו את המשרות כ"זמניות" ציינו כי ייתכן ולאחר החג הם ימשיכו בהעסקת העובדים הללו, במסגרת משרה קבועה.
זו יכולה להיות אחת הסיבות לכך שגם אם אתה מחפש עבודה קבועה לטווח ארוך (ואנו יכולים לסייע לך למצוא גם אותה), כדאי לך לשקול לעבוד בינתיים במשרות זמניות, שהביקוש אליהן גבוה בעיקר לפני חגים ולקראת הקיץ. יש לכך מס' סיבות:
  1. פתיחת דלתות - כפי שצויין, משרה זמנית היא פעמים רבות פתח למשרה קבועה.
  2. פרנסה - משרה זמנית תספק לך פרנסה ותאפשר לך להמשיך לחפש עבודה קבועה בלי לחץ ודאגות כלכליות מהותיות, ומבלי שתצטרך להסתיר את העובדה שאתה מחפש עבודה.
  3. ניסיון - משרה זמנית תאפשר לך לצבור ניסיון נוסף, שעשוי, אח"כ לסייע לך במציאת העבודה הקבועה שלך.
  4. קשרים - משרה זמנית תסייע לך להכיר עוד אנשים, חברים לעבודה ומנהלים, שיכולים לסייע לך אח"כ במציאת עובדה קבועה.
  5. אנרגיות חיוביות – לא מעט מחפשי עבודה שנשארים בבית שוקעים ברחמים עצמיים ונכנסים למצב רוח של ייאוש ואנרגיות שליליות. יציאה לעבודה כלשהי, גם אם היא זמנית, תאפשר לך לפגוש אנשים ולשמור על אופטימיות, שחשובה להצלחת תהליך מציאת העבודה.

--------------------------------------------------------------------------------

 

"להכות בברזל בעודו חם" - על חשיבות התגובה המהירה בתהליך חיפוש עבודה
 
אתה רואה מודעת דרושים באתר שלנו, בדף הפייסבוק שלנו או באחד מאתרי הדרושים. המשרה נראית לך מעניינת ועושה רושם שאתה עשוי להתאים לה? הגש מועמדות מיד ואל תתמהמה. תגובה מהירה למודעות היא בעלת חשיבות גבוהה בתהליך חיפוש העבודה. מדוע?

מעסיק שמחפש עובדים ומפרסם מודעת דרושים מצפה לקבל כמות מסויימת של קורות חיים, שאותם הוא ייבחן ואותם יסנן. אם הוא פרסם מודעה ביום ראשון, וביום שני בבוקר, כשהוא מגיע למשרד, מחכים לו מאות קו"ח במייל, הוא ירצה לעצור את הפרסום עד שיטפל בכל קורות החיים שהגיעו, על מנת שלא יוצף סתם כך בקורות חיים שלא לצורך. על אחת כמה וכמה כשמדובר בחברות כח אדם והשמה שמטפלות באלפי משרות פנויות, ולכן מעדכנות את המשרות בלוחות הדרושים בתדירות גבוהה. כך עלול להיווצר מצב שבו משרה שמופיעה היום, כבר לא תופיע מחר. אם ברגע שראית את המודעה לא שלחת קורות חיים, ואמרת לעצמך – אשלח כבר מחר, מחר כשתנסה למצוא את המודעה – לא תמצא אותה כי היא הוסרה.

יתרה מכך, מחפשי עבודה רבים שהגדירו לעצמם סוכן חכם באתרי חיפוש עבודה שונים, נתקלים לא אחת במצב שבו הם נכנסים בערב למייל, רואים משרה שנשלחה אליהם מהסוכן החכם, מנסים להיכנס אליה ומקבלים הודעה שהיא לא אקטואלית. אין ספק, הדבר מאכזב ומתסכל, אך כנראה שהמעסיק או חברת כח האדם כבר קיבלו מספיק קורות חיים והחליטו להפסיק את הפרסום. לפיכך, מומלץ בעת תקופת חיפוש עבודה לבדוק את תא הדוא"ל שלך בין פעמיים לשלוש פעמים במהלך כל היום. ושוב, ברגע שאתה נתקל במשרה שעשויה להתאים לך – הגש מועמדות מיד.

--------------------------------------------------------------------------------

ספר לי על עצמך

רבים מראיונות העבודה נפתחים בשאלת המראיין – "ספר על עצמך". נכון, קורות החיים שלך מונחים לפניו, וסביר להניח שהוא עיין בהם בטרם זימן אותך לראיון, אז מה בכל זאת הוא מצפה לשמוע בשאלה זו?

חשוב לדעת, מטרותיו של המראיין בהצגת שאלה זו היא:
  1. לשמוע מעט פרטים כלליים על עצמך, כנקודת פתיחה לראיון, לפני שתתחילו להתעמק בתפקידים הקודמים שלך.
  2. לבחון כיצד אתה מציג את עצמך – מה חשוב לך לציין ומה לא, כיצד אתה מגיב לשאלה פתוחה מסוג זה (האם אתה נבוך? האם אתה משיב בשאלה, כגון "מה אתה רוצה לדעת" וכדומה).

לכן, בתשובתך לשאלה זו היה ממוקד ותמציתי ואל תגולל את כל סיפור חייך. התמקד ביכולותיך המקצועיות ובכישוריך שעשויים להיות רלוונטיים לתפקיד, וכל זאת ב-3-4 משפטים קצרים. אינך מחוייב לעשות זאת, אך ניתן לציין גם את גילך, מצבך המשפחתי ועיר מגוריך.

דוגמאות:

  • אני ישראל ישראלי, בן 22 מאשקלון. השתחררתי לפני כחצי שנה מהשרות הצבאי, במסגרתו הייתי מש"ק מודיעין. חזרתי מטיול של 4 חודשים במזרח וכעת אני מחפש עבודה בתחום X. אני בעל תעודת בגרות מלאה במגמת מזרחנות.
  • אני ישראלה ישראלי, בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת באר שבע. בארבע השנים האחרונות עבדתי במוקד שרות לקוחות של חברת X, התחלתי כנציגת שירות, התקדמתי לתפקיד מנהלת משמרת ובהמשך מוניתי למנהלת מוקד שימור לקוחות. במסגרת עבודתי, הייתי אחראית על עבודת המוקד, המונה כ-30 עובדים.. אני בת 27, נשואה ומתגוררת בחדרה.
--------------------------------------------------------------------------------

 

חשיבות עיצוב וארגון קורות חיים
 
מסמך קורות החיים שלך מעיד עליך רבות, זה ידוע. אך חשוב לזכור שניתן ללמוד עליך רבות ממסמך זה לא רק בהתבסס על הכתוב בו, אלא גם על הדרך שבה הוא מעוצב.
לכן, בעיקר אם אתה מגיש מועמדות למשרות בתחום האדמיניסטרציה, בהם נדרשת שליטה בתוכנות ה-Office, אך גם למשרות בתחומים אחרים, בהם אחת הדרישות הינה דיוק (כגון מקצועות בתחום הכספים למיניהם) - הקפד שקורות החיים שלך יהיו מסודרים ומעוצבים. המנע מטעויות דפוס, ממעברי שורה מיותרים ומכניסת פסקאות שאינה אחידה.
 
זכור שמסמך קורות החיים הינו כרטיס הביקור הראשוני שלך ולכן סדר אותו באופן אחיד, "נקי" ומכובד, כיאה למי שאמור להפגין שליטה ב-word או למי שמגדיר את עצמו כדייקן ויסודי.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
לא יכול להגיע לראיון עבודה / מרכז הערכה שנקבע לךהודע על כך מראש.
 
במסגרת תהליך חיפוש העבודה פנית לחברת כח אדם, שתסייע לך. קבלת מס' הצעות עבודה, חלקן נראות לך יותר וחלקן פחות. בסיכומו של דבר, החלטתם יחד על המשרות המתאימות לך ביותר, ויועצ/ת ההשמה מתאם/ת לך ראיונות עבודה / מרכזי הערכה אצל אותם לקוחות, ומעדכן/ת את אנשי הקשר אודות הגעתך.
אבל, כשמגיע היום בו מתקיים הראיון / המרכז, מסיבה כלשהי (שלעיתים אף אינה תלוייה בך) אינך יכול להגיע למפגש שתואם. דברים קורים, ונאלצים בשל כך לשנות תוכניות, גם אם מדובר בראיונות עבודה.
השאלה היא מה אתה אמור לעשות במקרה זה? צריך להודיע למישהו? האם אתה בכלל מחוייב להודיע למישהו?
 
חשוב שתדע, כאשר מתואם לך ראיון עבודה / מרכז הערכה אצל לקוח,הדבר נעשה בתיאום ישירמולו, כך שפרטיך מועברים למחלקת הגיוס. במצב שבו לא הגעת לראיון שנקבע לך ולא הודעת על כך מראש ליועצ/ת ההשמה שהפנה אותך, הדבר מתועד במחלקת הגיוס של הארגון, ועלול לחסום את אפשרותך להגיש מועמדות חוזרת בהמשך.
 
לכן, ההמלצה שלנו היא: אם אינך יכול להגיע למפגש שתואם לך, קח אחריות והודע על כך מראש ליועצ/ת ההשמה, עמו אתה בקשר. גם אם שיחת הטלפון גורמת לך לתחושה של אי נעימות, עשה זאת למרות הכל. הודעה בזמן, אף תאפשר ליועצ/ת ההשמה לתאם לך מועד חלופי לראיון / מרכז הערכה, אם יש צורך.
וגם אם נפתחה לך דלת ומצאת עבודה, אל "תטרוק" את הדלת במקומות עבודה אחרים, שייתכן ותרצה לפנות אליהם שוב בעתיד.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 

הדרך הנכונה ביותר לעזוב מקום עבודה, עוד לפני שמתחילים בדרך החדשה

כל סוף הוא התחלה חדשה, זה ידוע, אבל הפעם, בטרם תתחיל השנה החדשה, אנחנו רוצים לדבר דווקא על הסוף:

אתה מחפש עבודה ובקרוב תעזוב את העבודה הנוכחית שלך? השתדל לעזוב בצורה יפה ומכובדת. גם אם היה לך ממש רע במקום העבודה ההוא, גם אם התייחסו אליך לא כ"כ יפה, גם אם אתה מתחיל בעוד שבועיים לעבוד במשרת חלומותיך ואין שום סיכוי שאי פעם תחזור למקום העבודה הזה – עדיין, כדאי שתעזוב ביחסים טובים ובתחושה נעימה.

מה זה אומר?
ראשית, הודע על עזיבתך בפרק זמן סביר והוגן, לפחות על פי החוק ואף מעבר לכך, על מנת שיוכלו להתארגן בהתאם ולמצוא לך מחליף. שנית, הקפד להעביר חפיפה כמו שצריך, השתדל לעבוד כרגיל עד לרגע עזיבתך ואל תזלזל בעבודה ותגרום נזקים לחברה. ולבסוף, הימנע מעימותים וסכסוכים עם מי מחבריך לעבודה או המנהלים/הממונים עליך.
 
ומדוע זה כ"כ חשוב?
אינך יודע מתי בעתיד יצטלבו דרכיכם. אולי החברה שבה תעבוד מקיימת קשרי עבודה עם חברה זו ועלולה להיגרם לך אי נעימות באם היחסים ביניכם יהיו עכורים?.
אם טרם מצאת מקום עבודה – יתכן שבאחד המקומות שאליו תגיש מועמדות תתבקש להציג ממליצים – את מי תיתן כממליץ אם "תשרוף את הגשרים" ממקומות העבודה הקודמים שלך?
ובכלל, אם טרם מצאת עבודה, אולי דווקא קשריך הטובים עם המנהלים במקום העבודה הקודם יכולים להועיל - אולי הם יוכלו לסייע לך למצוא את מקום העבודה הבא שלך.

לכן, בכל מקום עבודה שאתה עוזב - התעלה על המחלוקות ביניכם וסיים את זה יפה. שמור על קשרים טובים עם הקולגות ועם המנהלים שם, כולל אפילו מייל או שיחת טלפון אחת לתקופה כלשהי (עכשיו, לדוגמא, זה זמן טוב לאחל להם שנה טובה).גרום לכך שיזכרו אותך לטובה – זה יועיל לך גם ברמה האישית (תמיד נחמד שחושבים עליך דברים חיוביים ואין לך "אויבים") וגם ברמה המקצועית.

 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?