מאת יפעת דהן חורב

ארז התכונן היטב לראיון העבודה בחברת הסלולר שאליה רצה להתקבל. הוא למד היטב על התפקיד המיועד ועל החברה, ברר פרטים על המראיין, ערך סימולציית ראיון עם חברתו והרגיש בטוח בעצמו. ואכן, הראיון התנהל, על פי תחושתו, כשורה, והוא התרשם כי המראיין רואה בו מועמד ראוי לתפקיד. ממש לפני סוף הראיון שאל המראיין כבדרך אגב "האם תוכל להפנות אותנו אל ממליצים ?". ארז, שכאמור התכונן היטב לראיון, השיב בחיוב ובן רגע הוציא שני מכתבי המלצה, האחד ממקום העבודה הקודם והאחר ממפקדו בצבא. אך למרבה הפתעתו ציין המראיין: "אני לא מעוניין במכתבי ההמלצה, האם נוכל לדבר עם הממליצים בטלפון ?". מאחר וארז לא היה בטוח שהממונה עליו במקום העבודה הקודם עדיין עובד שם, וידע כי מפקדו מהצבא כבר זמן מה בחו"ל, היסס והבטיח לחזור אל המראיין עוד באותו יום על מנת להעביר אליו שמות וטלפונים של ממליצים.

המקרה של ארז הוא רק דוגמא לתופעה הרווחת כיום יותר ויותר – ישנם מראיינים שמבקשים לראות מכתבי המלצה וישנם אלו שאינם סומכים רק על מכתבי ההמלצה ומבקשים לשוחח עם הממליץ טלפונית. אלה האחרונים, נחלקים גם הם לשני סוגים: ישנם מראיינים המבקשים פרטי ממליצים, משוחחים עימם לשם קבלת חוות דעת ומייחסים לה חשיבות רבה, וישנם אלו המסתפקים בקבלת שמות ממליצים ואינם נותנים לכך משקל רב.

אם כך, כיצד להיערך וכיצד לנהוג? מכיוון שלא ניתן לדעת מראש מהי עמדתו של אותו מראיין באשר לעניין ההמלצות, כדאי שבכל מקרה תהיה מוכן לכך.

המלצות וממליצים: איך לעשות זאת נכון?
המומחים של אורטל נותנים טיפים ועצות בעניין המלצות וממליצים:

  • בטרם עזיבתך מקום עבודה כלשהו, כדאי בכל מקרה לדאוג לקבלת מכתבי המלצה, אינך יודע מתי תזדקק להם בהמשך, ואם הם לא יועילו, ודאי שלא יזיקו.
  • רצוי מאוד שמכתב ההמלצה יהיה אישי וייכתב על-ידי הממונה עליך, ולא יהיה חלק מסדרת מכתבי המלצה אחידה וסטנדרטית הניתנת לכל עובד העוזב את הארגון. מכתב המלצה יעיל הוא זה שאינו מסתכם באמירות כגון: "העובד ביצע את עבודתו נאמנה", אלא זה המפרט את תרומתך כעובד לארגון, תוך מתן דוגמאות הממחישות את יכולותיך האישיות והמקצועיות. עם זאת, המכתב צריך להיות ממוקד וענייני ולא ארוך מדי ועמוס בפרטים מיותרים.
  • בנוסף, במידה וסיום העבודה נעשה ברוח טובה בסה"כ, נסה לדאוג לכך שיהיה גם מי שישמח להמליץ עליך בעל-פה. כאמור, להמלצות בע"פ יש בדר"כ ערך רב יותר. וודא שברשותך פרטי התקשרות מלאים של הממליץ לפני שהנך ניגש לראיון עבודה, כך תמנע מצב של מבוכה וחוסר אונים כשהמראיין ישאל אותך על כך...
  • מומלץ לשוחח עם הממליצים לפני שהמראיין מתקשר אליהם, כך תוכל לעדכנם שמחברה X אמורים ליצור עימם קשר ולהכין אותם לקראת השיחה.
  • אם היחסים בינך לבין הממונה הישיר שלך הסתיימו באווירה שאינה חיובית, או שאינך בטוח שהוא "מחזיק ממך", אין טעם לציין אותו כממליץ. תחת זאת נסה למצוא מנהל אחר בחברה, שמכיר את יכולותיך וישמח להמליץ עליך.
  • ניתן להפנות כממליץ גם אל אחד מלקוחותיך, כמובן בהנחה וסיפקת לו שירות מקצועי ואתה בטוח בוודאות שהוא מרוצה מעבודתך עימו. תוכל להשתמש בהמלצתו של הלקוח בנוסף להמלצת המעסיק הקודם שלך, או במקומה – כשמדובר במצב שבו בחברה שעזבת כועסים עליך ואין סיכוי לקבלת המלצה חיובית מהממונים עליך. למותר לציין שיש לתאם זאת עם הלקוח מראש.
  • זכור: נושא האמינות הינו חשוב ביותר גם כאן – לצורך קבלת המלצה הקפד למסור את פרטיו של מי שבאמת היה הבוס שלך ולא של אלו שהיו חבריך בעבודה.
  • משוחררי צבא טריים, סטודנטים או כל מי שמחפש כעת את עבודתו הראשונה ומן הסתם אין באמתחתו ממליצים ממקומות עבודה קודמים – קורות החיים שלכם משקפים את חוסר ניסיונכם ולכן סביר להניח שלא תתבקשו להציג המלצות. בכל זאת, בחלק מהתפקידים בצבא, בעיקר אלו האדמיניסטרטיביים והפקידותיים, מקובל לבקש מכתב המלצה.
  • קיימים מקרים בהם מעסיק לשעבר מספק מכתב המלצה מחמיא ומפרגן, אך בשיחה עימו הוא לא מדבר רק בשבחך אלא מציין, לעיתים בתום לב ולעיתים במודע, גם את חולשותיך. לכן, אם חשבת שהצלחת היטב בראיונות עבודה במספר מקומות, אך בסופו של דבר, לאחר שיחה של המראיין עם אותו ממליץ, לא התקבלת למשרות אלו – נסה לקבל איזשהו "משוב" מהממליץ איך היתה השיחה ביניהם, מה הוא אמר וכדומה. לעיתים תופתע לגלות שאולי עדיף לך לוותר מראש על המלצתו.
  • אם התברכת במס' ממליצים רב, נסה לחלק ביניהם את הנטל – בכל ראיון תן 1-2 ממליצים שונים מאלו שנתת בראיון הקודם. כך תמנע מצב שכל המראיינים שלך יתקשרו לאותו הממליץ, וזה מצידו עלול לאבד את סבלנותו לעניין.
  • במסמך קורות החיים: במידה ויש לך ממליצים, כדאי לציין בסוף מסמך קורות החיים את המשפט: "המלצות יצורפו על-פי דרישה" או אמירה בסגנון הזה. לא כדאי לציין מראש מי הממליצים ואת מספרי הטלפון שלהם מאחר וכך אין לך שום בקרה מי מתקשר אליהם ומתי. כשאתה מגיע לראיון ומתבקש להפנות לממליצים - רק אז מסור את שמותיהם, תפקידם ומס' הטלפון שלהם.
  • ולבסוף, מומלץ להציג בראיונות העבודה, בנוסף למכתבי ההמלצה או במקומם, תעודות הוקרה למיניהן, אות עובד מצטיין, מכתבי תודה שקיבלת וכיוצא באלו, המעידים יותר מכל על תפקודך כעובד ויש להן משקל גדול יותר אצל מעסיקים רבים.

בהצלחה!

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?