מאת יפעת דהן חורב

מרכזי הערכה מהווים כלי אבחון מרכזי במרבית החברות, ולכן על מנת להצליח מומלץ להגיע מוכן. לשם כך, הכנו עבורך את הקובץ הבא.
מרבית מרכזי ההערכה בחברות נערכים לתפקידי שירות/מכירה, אך יחד עם זאת מתקיימים מרכזים לתפקידים רבים ואחרים. המידע הבא יתרום לך בכל מרכז הערכה שאליו תגיע.
זכור/י, שווק/י את הדבר היקר לך בעולם- עצמך - זו ההזדמנות שלך להפגין את כישוריך ולעבוד בחברה טובה בתפקיד המתאים לך !

שלבים במרכז ההערכה

  • השלב הראשון הוא שלב ה-הצגה העצמית. זוהי ההזדמנות הראשונה שלך להציג/למכור/לשווק את עצמך. אפשר ומומלץ להתכונן מראש.
    בשלב זה עליך לספר על עצמך, בקצרה ( 2-4 דקות), פרטים רלוונטיים וממוקדים ולא לגלוש לפרטים שוליים. יש להקפיד לכלול את המרכיבים הבאים: שם מלא, גיל, מקום מגורים, ניסיון תעסוקתי (ניתן להתחיל במקום האחרון ומומלץ להדגיש את הניסיון הרלוונטי לתפקיד אליו אתה נבחן/ת), תכניות לעתיד ואת התאמתך לתפקיד- מדוע אתה מתאים ומדוע אתה מעוניין.
  • שלב נוסף במרכז הערכה הוא שלב הדיון הקבוצתי (דינאמיקה קבוצתית). במהלך שלב זה מתנהל דיון/רב שיח בנוגע לסוגיה כלשהי.
    השתתפות- היא התנאי הראשון להצלחה. מומלץ לשלב בין הבעת דעתך ובין הקשבה. תרבות דיון חשובה- ייצגו את דעותיכם בנימוס תוך הקשבה לאחרים.
  • בחלק ממרכזי ההערכה נערכים גם משחקי תפקידים (סימולציות), על מנת לדמות מצבי אמת של שיחה בין לקוח לנציג. בשלב זה יש להקפיד על ההוראות הכתובות בכרטיסיה או ההנחיות שניתנות בע"פ- לא כדאי לחרוג מהן. יש להקפיד על שימוש נכון בשפה (ללא שימוש בסלנג). מומלץ להפגין יכולת אלתור וגמישות מחשבתית (כמובן בגבולות הסביר).
    במרכזי הערכה לתפקידי שירות/מכירה מומלץ לאורך כל המרכז להפגין אדיבות, סבלנות, שירותיות, אמפתיה ויחד עם זאת להפגין יכולת שכנוע ומכירתיות.
  • מבחני כישורים - אלו מבחנים שמטרתם לבחון יכולות אישיות כגון- מהירות, דיוק, הבנת הוראות, חשיבה אנליטית, כושר חשבוני וכד'. המבחנים נערכים על מחשב או על דפי נייר.


הכנה מוקדמת

  • כאמור, התכונן היטב לדרך ההצגה העצמית שלך, מומלץ להתאמן מול חבר/ה או בן/בת זוג.
  • רשום/י לעצמך בצורה מסודרת את שם החברה, טלפון, הכתובת אליה את/ה מוזמן והשעה המדויקת. כדאי לבחון דרכי הגעה מראש על מנת להימנע מאיחורים לא נעימים. מומלץ להגיע 10 דקות לפני תחילת המועד שנקבע. אם מסיבה כלשהי את/ה מאחר/ת בכל זאת- השתדל להודיע על כך בהקדם האפשרי.
  • מוטיבציה- מומלץ להפגין בכל הזדמנות את התכונות והיכולות שלך שיתרמו לתפקודך בעבודה ואת רצונך להשתלב בחברה, גם על כך ניתן להתכונן מראש
  • מומלץ להתייעץ עם רכז/ת ההשמה לגבי הפרופיל הנדרש לתפקיד, וזאת על מנת להדגיש את התכונות הקיימות אצלך במהלך מרכז ההערכה.
  • מומלץ להקפיד על מראה מכובד, כפי שמומלץ להתלבש לראיון עבודה.
  • פלאפונים - מומלץ לכבות טלפונים לפני הכניסה למרכז. מצב "רטט", גם אם לא תענה/י לשיחה יסיח את דעתך וישפיע על תפקודך במהלך מרכז ההערכה.


במהלך מרכז ההערכה

  • היה/י טבעי/ת ככל האפשר- אל תנסה/י "לשחק" בזמן מרכז ההערכה. המאבחנים יידעו לזהות את המשחק.
  • חייך/י מידי פעם - כשאפשר, מומלץ לחייך. זה משדר פתיחות ונעימות ממש כמו בחיים האמיתיים.
  • היה/י מוכן/ה להיות פתוח/ה – גם אם שואלים שאלה שלא התכוננת אליה, פשוט קח/י אויר, חשוב/י לרגע- וענה/י.

לאחר מרכז הערכה

המיונים הסתיימו. מה עכשיו ?
זומנת להמשך תהליך ? נהדר ! ייתכן וכעת תזומן/י לראיון המשךהכנה לראיון עבודה
לא זומנת להמשך תהליך? קח/י את הדברים בפרופורציות הנכונות.
חשוב לזכור, מרכזי ההערכה בוחנים התאמה ספציפית וממוקדת לפרופיל ולתפקיד ספציפי - אם לא עברת, אין הדבר מעיד על יכולותיך האישיות/שכליות, אלא על חוסר התאמה לתפקיד שאליו התמודדת בלבד. לכן - אם לא עברת מרכז הערכה אחד, אל תחשוש/י לגשת למרכז הערכה אחר. למד/י מטעויות, הפק/י לקחים והמשך/י הלאה למרכז ההערכה הבא.

בהצלחה!

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?