מאת אורטל ולעבודה

"אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני". כולנו מכירים את הביטוי הזה, ובמרבית המקרים הוא אכן נכון. בשל כך, הרצון שלנו ליצור רושם ראשני טוב על הסביבה עשוי גם להיות מלחיץ. ביתר שאת כשמדובר בעבודה חדשה או תפקיד חדש. האם יש דברים שיכולים לשפר את הרושם הראשוני שלנו במקום העבודה? האם מומלץ לפעול בצורה מסוימת או פשוט להיות מי שאתם?

 

עד כמה חשוב הרושם הראשוני שאנחנו מייצרים במקום עבודה חדש, ניתן ללמוד מהמחקר של רוברט הלף משנת 2016. הלף מצא כי מרבית המנהלים נותנים לעובדים החדשים הזדמנות בת 3 חודשים בלבד להוכיח את עצמם. הוא גילה, כי 63% ממנהלי הכספים שבדק, נתנו לעובדים החדשים תקופת חסד שבין חודש לשלושה חודשים וכי 9% מהמנהלים לא נתנו אפילו את הזמן הזה ופיטרו עובדים חדשים בתוך שבועות ספורים ופחות מחודש.

אם כך, הרושם הראשוני שלנו הוא חשוב ביותר, תקופת העבודה הראשונה שלנו, ההיכרות עם המנהלים, הקולגות, הלקוחות או הספקים, קצב הלימוד שלנו את התפקיד החדש, כל אלה, ניתנים לבחינה גם אחרי שסיימנו את הליך הקליטה בארגון. 

כיצד יוצרים רושם ראשוני טוב

הנה כמה עצות טובות שיש ויסייעו לכם בימיכם הראשונים בתפקידכם החדש, וגם טיפים כיצד להיערך בימים שלפני תחילת העבודה.

  1. לפני שמתחילים – תחקרו

בימים שבטרם תצעדו לתפקיד החדש שלכם, בטרם תתיישבו על הכיסא המיועד ולפני שתפגשו פנים אל פנים את הקולגות, מומלץ לערוך מחקר של מקום העבודה החדש. תקראו על החברה, הארגון שבשעריו אתם נכנסים, עיינו בפוסטים הקשורים לחברה ולאנשיה במידה החברתית. חפשו פרופילים של עובדי ומנהלי החברה בפייסבוק, לינקדין או באינסטגרם ולמדו גם עליהם. יש לכך מספר סיבות. ראשית, דרך הפרסומים, בפרט אליו שבמדיה החברתית, תוכלו לגלות על התרבות הארגונית של מקום העבודה, קוד הלבוש, השיח, מידת הפורמאליות וכדומה. שנית, תחקיר על החברה עצמה, על מתחריה, וכל שניתן על מצבה, יספק לכם ידע, כלומר כוח. כך, תגיעו ליום הראשון בעבודה מצוידים בהבנה מסוימת על הארגון, על מנהליו ואנשיו.

  1. הכנה לתפקיד –

שבוע לפני שאתם מתחילים לעבוד בצעו בדיקות, בהתאם לצורך. אם תעבדו מהבית בדקו את הציוד שלכם, את המחשב ואת החיבור לרשת האינטרנט על מנת לוודא שהכל תקין ותוכלו לבצע את עבודתכם בצורה חלקה. במידה ואתם לא עובדים מהבית, בדקו את הנסיעה למקום העבודה, בצעו ניסיונות נסיעה למקום כדי להבין כמה זמן ייקח לכם להגיע וכדי ללמוד את הדרך.

  1. עדכנו את המנהל –

ימים ספורים לפני היום הגדול צרו קשר עם המנהל הישיר דרך מייל או הודעת טקסט. ודאו את יום תחילת העבודה ובקשו לדעת אם יש צורך להכין או להביא משהו באותו היום. הפגינו יעילות ובכך תעשו רושם טוב על המעסיק שלכם שיבין כי אתם רוצים להתחיל את התפקיד החדש בצורה הטובה ביותר. ודאו גם את שעת תחילת העבודה כדי שלא יקרה מצב שתגיעו באיחור.

 

  1. היום הראשון – צאו מוקדם

איחור ביום או בשבוע הראשון בעבודה זה לא סימן טוב ובוודאי לא רושם שתרצו להשאיר. וודאו את שעת ההגעה לעבודה, תכננו היטב את הנסיעה וקחו מרחב זמנים במידה ותיקלעו לפקקים, תלכו לאיבוד או שלא תמצאו חניה.

  1. הציגו את עצמכם בפני הצוות

גם אם המנהל הישיר או מנהל כוח האדם לא מציג אתכם בפני הקולגות במקום העבודה החדש, קחו יוזמה ועשו זאת בעצמכם.

  1. מצאו חבר

התחקיר שביצעתם ברשתות החברתיות על הקולגות בארגון החדש, יכול לסייע לכם ביצירת קשר עם מי מהם כבר בימים הראשונים. אם מצאתם תחומי עניין משותפים עם כמה מהעובדים נסה ליזום עמם שיחה, ואפילו תזמינו אותם לארוחת צהרים.

  1. אל תפחדו לשאול שאלות

נכון, עובדים חדשים רוצים ליצור רושם שהם מסוגלים ובטוחים בערכם, אבל אל תפחדו לשאול שאלות. זה יצור תחושה שאתם כל הזמן מנסים ללמוד ולהשתפר.

  1. תיזמו פגישה אישית עם המנהל

חברת מיקרוסופט ניתחה את ההתנהגויות המוקדמות של כ-3,000 עובדים חדשים ומצאה שכאשר עובדים חדשים נפגשו עם המנהל שלהם, אחד על אחד, במהלך השבוע הראשון שלהם, הם הרוויחו בכמה אופנים: ראשית, הייתה להם רשת פנימית גדולה יותר, שהגבירה את תחושת השייכות והגדילה את הסיכויים שלהם להישאר זמן רב יותר. שנית, היו להם פגישות טובות יותר. שלישית, הם בילו יותר זמן בשיתוף פעולה עם הצוות שלהם מאשר אלה שלא הצליחו לקיים את האחד על אחד.

זהירות שלא לטעות

ומה הן הטעויות הנפוצות בימים הראשונים לעבודה החדשה? רוברט הלף מתאר חמש טעויות נפוצות שעובדים חדשים עושים במהלך תשעים הימים הראשונים בעבודה:

  1. עובדים שלא שואלים שאלות ולא מתאמים ציפיות מול ההנהלה.
  2. עובדים שמדברים יותר מדי על העבודה הקודמת.
  3. עובדים שלוקחים על עצמם יותר מדי עבודה, יותר מדי מהר.
  4. עובדים שמתעלמים מהתרבות הארגונית של מקום העבודה.
  5. עובדים המונעים מעצמם יצירת אינטראקציות בסביבת העבודה החדשה.

סיכום

כולנו רוצים ליצור רושם ראשוני טוב על סביבת העבודה החדשה שלנו, על הקולגות ובפרט על דרג ההנהלה. לכן, חשוב שעוד בטרם נגיע ליום העבודה הראשון נכין את עצמנו כדי להימנע מטעויות קטנות וגדולות וכדי שנדע ונבין לאיזה מקום עבודה אנחנו נכנסים. הבנת התרבות הארגונית של מקום העבודה, הכרת הפועלים בסביבה שלנו, כמו גם הדרישות מאיתנו, יסייעו לנו לצלוח את הימים הראשונים בצורה הטובה ביותר.

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?