אחד המשאבים החשובים ביותר בכל עסק או חברה הוא העובדים שלה, האנשים הממלאים את התפקידים השונים ומובילים את העסק, משפיעים בצורה מכרעת על הצלחתו. עובדים בעלי רמה מקצועית גבוהה, בעלי יוזמה, המגלים יצירתיות ומוטיבציה גבוהה ונשארים נאמנים למקום העבודה לאורך זמן, יכולים להוביל את העסק להצלחות ולהיות "שווים" לבעל העסק הרבה מאוד כסף. שלא כמו פרמטרים אחרים בעולם העסקי, בעניין זה יש למעסיק יכולת להשפיע על איכות הצוות שלו באמצעות הליך גיוס וקליטת עובדים מוצלח ומדויק.

איך מגייסים ושומרים על עובדים איכותיים

גיוס עובדים איכותיים לעסק -

קיימים מספר דרכים ואמצעים לגיוס עובדים. הבחירה במתאימים ביותר לצרכי איוש המשרות בעסק והקפדה על תהליך מעמיק, גם אם הוא איטי וממושך, צפויים להשתלם. גיוס נכון מונע תחלופה גבוהה של עובדים והקצאת משאבים מיותרים להכשרה מחודשת / נוספת של העובדים החדשים.

השלב הראשון בגיוס עובדים איכותי כרוך בהגדרה מדויקת ומפורטת של דרישות התפקיד. ככל שהתפקיד מוגדר וברור לבעל העסק או לממונה על גיוס עובדים מטעמו, קל יהיה יותר למיין את קורות החיים של המועמדים הפוטנציאליים ולהזמין לראיונות רק את המתאימים ביותר. כדי לדייק בזיהוי המתאימים, רצוי לשלב במיון ובראיונות לא רק אנשי משאבי אנוש או את המנהל הישיר, אלא גם עובדים מתפקידים מקבילים בעסק, שמכירים את ההתנהלות היום יומית ברמת השטח ואת המקצוענות הספציפית הנדרשת. אם ניתן לבצע מספר ראיונות, או ראיון בנוכחות כמה מעובדי החברה (תוך הימנעות מהרתעת המועמד), מומלץ לעשות זאת כדי לקבל כמה חוות דעת על כל מועמד ולגבש דעה לא רק על בסיס התרשמות יחידה. כמובן שמומלץ שהתהליך לא ייארך זמן רב מדי, במהלכו ניתן להפסיד מועמדים טובים, שיתקבלו בינתיים למקומות אחרים.

כשהחברה לא מעוניינת להשקיע זמן ומשאבים יקרים לצורך גיוס עובדים חדשים, או לחילופין כשלעסק אין אפשרות לבצע הליך ממושך ומורכב, הכולל מיון עובדים וביצוע ראיונות מקצועיים, ניתן להיעזר בשירותיה של חברת השמה מקצועית, שמעסיקה צוות של מומחים במיון ובראיונות מועמדים לעבודה. הצוות המקצועי, כסוג של שותף בתהליך הגיוס, יוכל גם לסייע בהגדרת התפקיד ומיפוי הדרישות מהמועמדים.

שימור עובדים -

אחת הבעיות השכיחות בימינו היא הקלות שבה עובדים עוזבים מקום עבודה כדי להתקדם במקום עבודה חדש. בדרך כלל לעסק או לחברה יש אינטרס לשמור על עובד טוב למשך שנים ארוכות, כשכדי לעשות זאת צריך לדאוג לרווחתו. עובד טוב ובעל מוטיבציה יצפה לאחר תקופת מה בחברה, להתקדמות ברמת השכר, בתנאים (כמו למשל רכב חברה, טלפון סלולרי ובונוסים) אך גם במעבר לתפקידים בכירים יותר או רוחביים יותר. כשאלה לא מתקיימים, תהיה ירידה ברמת המוטיבציה של העובד והוא יתחיל להתעניין במקומות עבודה אחרים. לעסקים שונים יכולות משתנות לקידום עובדים טובים – לא בכל עסק יש מבנה ארגוני שמאפשר קידום בדרגה או בתפקיד, לכן על בעל העסק להיות קשוב לעובדיו, דרך שיחות תקופתיות שיאפשרו תיאום ציפיות ויתנו לעובד תחושה שהוא מוערך ושמקשיבים לו. חשוב לזכור כי גם כשאין אפשרויות קידום ממשיות, ניתן לעיתים להוסיף לעובד סמכויות או תחומי עיסוק כדי להעשיר את עולם התוכן שלו ולהוסיף לו עניין לתפקיד.

זיהוי והערכה של עובדים טובים -

לא תמיד ניתן לכמת את איכות העבודה של העובד באופן ישיר לרווח כספי ולשיפור תזרים המזומנים. במקרים רבים המוטיבציה, היוזמה והיצירתיות של עובד טוב תגביר את המוטיבציה של עובדים אחרים, תעלה את המקצועיות שלהם, תרחיב את הפעילות בטווח הארוך, תשמר לקוחות של העסק ועוד. מאידך, עובד לא מקצועי, בעל יחסי אנוש לקויים או נטול מוטיבציה, יכול לגרום לנזקים מצטברים משמעותיים, בקשרים מול לקוחות ובפגיעה במוניטין העסק כלפי חוץ, ואולי כדאי לשקול את המשך העסקתו. לפיכך, חשוב שבכל עסק יהיו אמצעי הערכה מתוקנים וקבועים, לפיהם ניתן יהיה להעריך את איכות העבודה, ולא רק מבחינת תוצאות פיננסיות ועמידה ביעדים. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות הערכה שנתית הניתנת מהמנהל/אחראי הישיר על כל עובד שעליו הוא ממונה.

לסיכום, העובדים הם משאב יקר עבור העסק שלך ועליך לזכור זאת היטב מתחילת ההתקשרות הפוטנציאלית עימם, דהיינו, בתהליך המיון והגיוס, דרך תהליך הקליטה וההשתלבות בארגון וכלה בשימורם ודאגה לרווחתם ולשביעות רצונם בארגון. בשורה התחתונה, הם אלה שמתפעלים את העסק שלך ומובילים לרווחיותו.  

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?