מאת יפעת דהן חורב

נעים מאוד.... דצמבר 2009

מחפשים עבודה כרגע? אולי רק מגששים מה קורה בחוץ לפני שתעזבו? הגעתם למקום הנכון. ברוכים הבאים לבלוג שלנו.
כמעט כמו בכל דבר בחיים, גם בתחום חיפוש העבודה יותר ניסיון משמע, בדרך כלל, יותר הצלחה. כחברה ותיקה, גדולה ומובילה, שקיימת כבר כ-30 שנה, החלטנו להביא לכם את הידע המקצועי שלנו בדרך נוספת – בלוג, במסגרתו עסקנו במספר נושאים בתחום הקריירה ושוק העבודה.

מי מאיתנו לא נתקל בשאלה מעצבנת שלא ידע איך לענות עליה בראיון העבודה, או בקושי מסוים לציין פרט כלשהו בקורות החיים, או בהתלבטות לגבי בחירת מקצוע או מקום עבודה , או האם כדאי ואפשרי לשלב את לימודים ועבודה, או האם לאכול היום סלט או פסטה (אהה, סליחה, זה לא קשור לכאן, פשוט הרעב מתחיל לתת אותותיו בשעה זו של היום:) ) וכיוצ"ב. אז אנחנו מאמינים שככל שהידע שלכם יהיה רב יותר, וההבנה שלכם תהיה מעמיקה יותר, כך תצליחו יותר בתהליך מציאת המשרה הבאה שלכם. אנחנו כאן לשתף ולפרשן, לייעץ ולתמוך, ובאופן כללי, להקשיב לכם.

ו...עוד עניין קטן לפני שאנחנו מתחילים, רק אציג את עצמי: אני עובדת בחברת אורטל משאבי אנוש. הדברים שאכתוב מבוססים על ידע רב שנצבר במערכת שלנו לאורך שנים רבות, תוצאה של "תחקור" כל אנשי המקצוע הרלוונטיים בכל נושא.

אז נצא לדרך
או כמו שאומרים אצלנו.... אורטל ולעבודה!

חברות כוח אדם האלה, למה צריך אותם? דצמבר 2009

"הטלפון צלצל, אני עטה עליו כמו שאני קופצת מכל טלפון שמגיע אלי בחודשיים האחרונים, אולי סוף סוף יגיע הזימון לראיון העבודה המיוחל. "מדברים מחברת כ"א שמשון את שולה, שלחת אלינו קורות חיים ורציתי לשאול אותך מספר שאלות".עוד פעם הכוח אדם האלו, חשבתי לעצמי, מה נהיה עם זה? אף אחד כבר לא מחפש עובדים בעצמו? ממש לא בא לי שיגבו ממני כסף על זה ששולחים אותי לראיונות עבודה ואני גם לא מחפשת שום משרה זמנית, אז מה אני צריכה אותם בעצם? איך לומר בעדינות, מזל שאת כל זה חשבתי לי בלב ולא אמרתי כלום לנציגה שדיברה איתי, כי מסתבר שהייתי יוצאת די רע עם הדעות הקדומות שהיו לי על חברות כ"א והשמה. עניתי על השאלות שלה בענייניות ואפילו הופתעתי קצת מהשאלות המדויקות שלה. שיתפתי פעולה רק מתוך מחשבה ש"מה כבר יש לי להפסיד". ואז היא סיפרה לי לאיזו משרה היא חושבת שאני מתאימה ולאן היא תפנה את קורות החיים שלי. עם כל הציניות והסקפטיות שלי זה דווקא נשמע לי אחלה, למרות שהשכר קצת יותר נמוך ממה שרציתי, אבל המשרה נשמעה מעניינת ויתר הפרטים התאימו לי פחות או יותר, וגם היה לי ברור שחייבים להתפשר קצת, אז שמחתי. יומיים אח"כ התקשרה אלי מנהלת משאבי האנוש של הארגון שאליו נשלחו קו"ח שלי, ערכה איתי ראיון טלפוני וזימנה אותי לראיון אצל המנכ"ל. הנציגה של חברת כוח האדם נשארה בתמונה לאורך כל התהליך, ואפילו נתנה לי קצת טיפים לפני הראיון עם המנכ"ל. שלוש פגישות אח"כ כבר חתמנו על חוזה ושבוע אחרי התחלתי לעבוד".

את כל זה, במילים כאלו או אחרות, סיפרה לי חברה ותיקה, שהקשר בינינו התחדש דרך הפייסבוק. זה היה לפני שסיפרתי לה היכן אני עובדת, אז אחרי שסיימה להחליף צבעים לפי סדר הופעתם ברמזור (אבל מאלה שהאדום נתקע בהם ממש הרבה זמן), הרגעתי אותה ואמרתי שאין לה מה להרגיש לא נעים, היא לא הראשונה שחושבת כך על חברות כ"א, ולא בצדק.

אז באמת, הגיע הזמן לעשות קצת סדר ולדבר על העניין הזה. יש הרבה מיתוסים על עבודה דרך חברות כ"א והשמה, אבל למעשה יש להן, בכל אופן לגדולות והמובילות שבהן, דווקא כמה יתרונות משמעותיים שהופכים את חיפוש העבודה דרכם לכדאי:

  1. כיום חברות רבות במשק מעדיפות שכל נושא גיוס ומיון עובדים ייעשה באמצעות חברות כ"א והשמה מקצועיות, וזאת על מנת לקבל אליהן בסוף התהליך רק את המועמדים הראויים ביותר. פניה לחברת כ"א יכולה לפתוח לכם דלת למשרות רבות בחברות אלה.
  2. אולי תתפלאו לדעת שלא כל המשרות הפנויות במשק מתפרסמות באתרי הדרושים (גם לא באתרים שטוענים כך). בחברות ההשמה וכוח האדם הגדולות קיים מלאי גדול של משרות, בתחומים ובדרגים שונים (כולל בדרגי ניהול בכירים).שלעיתים מתפרסמות רק באתר אותה חברה, לכן כדאי לבדוק גם בהם.
  3. חברות משאבי האנוש המובילות מייצגות מאות חברות מובילות במשק, במגוון תחומים ובכל רחבי הארץ, כך שאתם כמחפשי עבודה יכולים לקבל תמונה רחבה של כלל שוק העבודה, ולהשוות בין רמות שכר ותנאי העסקה של חברות ומשרות שונות, והכל במקום אחד ומבלי להתרוצץ מחברה לחברה.
  4. חברות כוח אדם והשמה לא גובות תשלום ממחפשי העבודה עבור השירות. את התשלום הן מקבלות אך ורק מהמעסיקים שמחפשים עובדים, וזאת במסגרת הסכם מסחרי ביניהן. הנהנים העיקריים מכך הם אתם, מחפשי העבודה, שיכולים ליהנות מניסיון והכוונה מקצועית חינם אין כסף.
  5. אצל מעסיקים רבים קיימת עדיפות דווקא למועמדים שמגיעים דרך חברות ההשמה על פני מועמדים הפונים אליהם באופן עצמאי. אם תפנו באופן עצמאי, קיים סיכוי גדול שקורות החיים שלכם יועברו לתחתית הערימה, מאחר וטרם עברתם סינון כלשהו. לעומת זאת, אם תגיעו דרך חברת כ"א והשמה גדולה ומוכרת, רוב הסיכויים שקורות החיים שלכם יקודמו אל ראש הערימה ומיד תוזמנו לראיון, מתוך ידיעה שאם חברת ההשמה המליצה עליכם, משמע שכבר עברתם סינון ראשוני ונמצאתם, על פניו לפחות, מתאימים לתפקיד.
  6. נציגי חברת כ"א והשמה ששולחים אתכם לראיון עבודה כלשהו, דואגים לכוון אתכם, לתת לכם טיפים כיצד להצליח בראיון ובמידה מסוימת מתפקדים כ"סוכנים האישיים" שלכם, המנסה לקדם אתכם אצל המעסיקים. אחרי הכל, יש לכם אינטרס משותף – אתה רוצה למצוא עבודה והם מתוגמלים על ההשמה.
  7. חברות כ"א והשמה מספקות הן שירותי השמה והן שירותי העסקה. במסגרת השמה אתה נקלט להיות עובד חברה מהיום הראשון לעבודתך, ובמסגרת העסקה אתה עובד בתקופה הראשונית (מקסימום 9 חודשים, אבל לרוב זה הרבה פחות) דרך חברת כוח האדם, ורק אח"כ, במידה ומדובר במשרה קבועה ולא במשרה זמנית, אתה נקלט להיות עובד חברה.
  8. חברת כ"א והשמה יכולה לסייע לכם למצוא עבודה הן לטווח הארוך והן לטווח הקצר, על-פי העדפותיכם. היא יכולה גם, במידה ואתם מעוניינים בכך, לחפש עבורכם משרה קבועה, אך עד שזו תימצא, או עד שתעברו את כל תהליכי הסינון, למצוא עבורכם משרות זמניות שימלאו את הזמן והכיס עד למשרה הקבועה.

אז מקווה שעכשיו העניינים יותר ברורים. בסיכומו של דבר המסקנה היא שכדאי לחפש עבודה בכל האמצעים העומדים לרשותכם – מודעות, אינטרנט, חברים וגם חברות כ"א והשמה - אתם עשויים להיות מופתעים עד כמה הם יכולים לעזור לכם...

האח הגדול צופה בך.... ואיך זה קשור לחיפוש עבודה - דצמבר 2009

בחודשים האחרונים התחלנו להיות פעילים בפייסבוק. כן, כן, תגידו "טוב שנזכרתם", תגידו שיש לנו הצתה מאוחרת, אבל אני אומרת, עדיף מאוחר...
בכל אופן, בכרטיס שלנו בפייס אנחנו מפרסמים כל מיני טיפים ומעלים גם הצעות עבודה מעניינות. לאט לאט צברנו לנו כמות חברים לא מבוטלת, מניחה שרובם מחפשים עבודה במידה כזאת או אחרת (והשאר אולי מתחרים?...). רבים מהם מתעניינים במשרות, וחלקם גם שולחים לנו את קורות החיים שלהם דרך הפייסבוק. וכאן בדיוק עלולות לצוץ הבעיות.

עם כל היתרונות שיש ברשתות החברתיות בכל מה שקשור לחיפוש עבודה, צריך לזכור שישנם גם סייגים. מרבית המידע שאתם חושפים ברשת למעשה גלוי גם בפני מעסיקים עתידיים שלכם. תתפלאו לדעת כמה אפשר ללמוד מכם דרך הכרטיס שלכם אח גדול צופה בך, כבר אמרנו?
היום אנו כבר יודעים לספר שכשמדובר במשרות בכירות, מנהלים רבים מנסים לחפש מידע על המועמד ברשת, אם בגוגל ואם בפייסבוק, ב-linkedin ובשאר הרשתות החברתיות, וכך לחשוף על המועמד כמה שיותר פרטים שאולי לא עלו בראיון העבודה. אבל גם כשמדובר במשרות שאינן בכירות, ניתן לעשות זאת, ועל אחת כמה וכמה כשאתם שולחים את קורות החיים שלכם דרך הפייסבוק. הרי מה יותר פשוט מלבדוק עליך קצת יותר פרטים, בעיקר לראות את תמונותיך ולבחון באילו קבוצות אתה חבר ואת מי אתה מעריץ?.

יש בפייסבוק למעלה מ-500 קבוצות. למעשה, כל אחד יכול לפתוח קבוצה. לכן, אם אתה שולח קו"ח לחברה מסוימת דרך העמוד שלה בפייסבוק, תדאג לפחות לא להיות חבר בקבוצות ש...מה לעשות, לא ממש מלמדות עליך דברים חיוביים כל כך, כמו לדוגמא שלל הקבוצות הקיימות לחובבי פוקר ולמכורים למיניהם...

לסיכומו של עניין, לפני שאתה מעביר קורות חיים לחברה מסויימת דרך הפייסבוק , בחן איך ייראה הכרטיס שלך בעיניו של מי שעשוי להיות מעסיקך. אם יש לך חששות או ספקות – עדיף שתעביר את קו"ח בדרך הותיקה והמקובלת, זו שבה אתה מחליט מה לחשוף בפני המעסיק .

אגב, עם או בלי קשר, זה מזכיר לי ידיעה שראיתי לאחרונה בעיתון ישראל היום, על כך שחברות ביטוח הודיעו כי לא יפצו אדם שביתו נפרץ, אם זה טרח לעדכן בפייסבוק שהוא יוצא לחופשה. תמוה? הזוי? לא ממש. לטענת חברות הביטוח, עדכון שכזה למעשה "מזמין" את הגנבים לפרוץ, מאחר והם קיבלו מידע על כך שלא יהיה אף אחד בבית. אח גדול או לא אח גדול, כדאי להיזהר גם בדברים האלה.

מסכמים את הסיכומים השנתיים .... ינואר 2010

זה קורה בכל שנה. רק עובר התאריך של ה-15 בדצמבר, וכבר ניתן האות למתקפת הסיכומים השנתיים שנמשכת בדרך כלל עד אמצע- סוף ינואר. מה הם לא מסכמים שם? לצד המצעד השנתי ובחירת להקת וזמרי השנה, מלאים העיתונים ואתרי האינטרנט בסיכומים שונים מכל הבא ליד, החל מעשרת האירועים החדשותיים החשובים ביותר בשנה החולפת, דרך המסעדות המומלצות של השנה (בינינו, אין כמו האוכל של אמא, לא?), הסרטים המומלצים של השנה (רמז: "הצ'יוואווה מבברלי הילס" הוא לא אחד מהם). ועד עשרת המשחקים השווים ביותר (אני עוד נתקעתי בשלב הטטריס). וכאילו סיכום שנתי לא מספיק, הפעם גם הגדילו לעשות והכינו עבורנו שלל מצעדי עשור למיניהם, בכל מיני עניינים.

גם שוק העבודה לא חוסך בסיכומים ובתחילת כל שנה יש עודף בנתונים שעלולים רק לבלבל- האבטלה ירדה / האבטלה עלתה, יש יותר ביקוש לעובדים /,יש פחות, יצאנו מהמשבר / אנחנו עדיין בעיצומו. מישהו לעזאזל מוכן לעשות שם סדר?
או... במקרה, אבל ממש במקרה, בדקתי את כל העניין. כמובן שגם אנחנו לא פספסנו את ההזדמנות לפרסם נתונים משלנו, וכאן אנסה קצת להסביר:

בעיקרון הבלבול נובע מכך שכל גוף מפרסם נתונים שנכונים לזמן אחר - אחד מדבר על נתוני הרבעון, השני על נתוני החציון, והשלישי מדבר בכלל רק על חודש אחד, וכל זה מתפרסם בעיתונים בדרך כלל בסמיכות אחד לשני, כך שקשה להבין מה רוצים מאיתנו..
דבר שני, צריך לזכור שהנתונים המגיעים מטעם שרות התעסוקה, כוללים נתונים רק על אלו שבכלל פונים לשירות התעסוקה. ידוע הרי שיש מעסיקים רבים במשק, חברות וארגונים גדולים, שאינם פונים לשירות התעסוקה כשהם צריכים לגייס עובדים, אלא דווקא לחברות כ"א והשמה. גם מחפשי עבודה, מצידם, לא פונים כולם ללשכת התעסוקה, כל אחד וסיבותיו הוא, כך שכל הנתונים הללו, למרות רשמיותם, אינם משקפים את המצב האמיתי בשוק העבודה בישראל.
אז מה כן? כיום אין מדד אחד שכולל את כל הנתונים, ולכן מפורסמים, לצד המדדים הרשמיים של לשכת התעסוקה, גם המדדים של חברות כ"א הגדולות, כך שבחינת כלל הנתונים נותנת תמונה מלאה, פחות או יותר, על מצב הביקוש לעובדים.

אז מה המצב כרגע מבחינת אבטלה וביקוש עובדים? הנה תמצית הדיווחים השונים:

על-פי נתוני שירות התעסוקה:

  1. חלה ירידה באבטלה ועלייה בהשמת עובדים לתעסוקה.
  2. בחודשים אוקטובר עד דצמבר 2009 נרשמה ירידה חדה בהיקף פיטורי העובדים ועלייה בביקוש לעובדים.
  3. בחודש דצמבר.חלה ירידה של 4% במספר המפוטרים החדשים שהגישו תביעות לדמי אבטלה.
  4. בחציון השני של 2009 חלה מגמת ירידה במס' התביעות לדמי אבטלה, כאשר בכל חודש נרשמו פחות תביעות.
  5. בסה"כ במהלך שנת 2009 נרשמה עלייה של 34% בתביעות של מפוטרים טריים לדמי אבטלה לעומת שנת 2008.

על-פי נתוני משרד התמ"ת (המבוססים על סקר החברות):

מס' המשרות הפנויות במשק עלה מ- 24 אלף משרות בממוצע ברבעון השלישי של 2009 ל-27 אלף משרות ברבעון הרביעי של 2009 – עליה של 12%.

על-פי מדד ביקוש העובדים של חברת אורטל משאבי אנוש:

  1. בשנת 2009 חלה ירידה של 12.5% בביקוש לעובדים לעומת שנת 2008
  2. בחציון האחרון של 2009 חלה עליה של 6.5% בביקוש לעובדים לעומת החציון הראשון של השנה.
  3. התחומים בהם חלו עליות גדולות בביקוש לעובדים בחציון השני של 2009 הינם: תחומי השירות והמכירות - עליה של 17.7% , תחום האדמיניסטרציה - עליה של 16.9%, ותחום התעשייה - עליה של 4.8% בחציון השני של השנה לעומת החציון הראשון.
  4. התחומים בהם חלו ירידות בביקוש לעובדים: בתחום המנהלים (דרג ביניים) חלה ירידה של 19.1% בחציון השני של 2009 לעומת החציון הראשון, בתחום הפיננסים חלה ירידה של 18.4%, ובתחום הלוגיסטיקה חלה ירידה של 2.6% בביקוש לעובדים לעומת החציון הראשון של השנה.
  5. בחודש דצמבר 2009 חלה עליה של 6.6% בביקוש לעובדים לעומת חודש נובמבר 2009.

בסה"כ ניתן לסכם ולומר שהדיבורים על שיפור במצב התעסוקה נכונים ובאים לידי ביטוי גם במספרים. נקווה שהמצב רק ישתפר. במילים אחרות - אנחנו אופטימיים!
אמממ.... מישהו ראה את המשקפיים הורודים?....

עבודה בת"א
(מלצרות או שירות לקוחות – מה עדיף? ) פברואר 2010

לאחרונה פורסמה במקומון "זמן ת"א" כתבה על כך שבת"א קיים מחסור חמור במלצרים, והדבר מפתיע, בעיקר לאור העובדה שזו נחשבת לעבודה שהכי מתאימה לצעירים בעיר. אבל, כפי שהסביר זאת יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת ת"א, מסתבר שרוב הצעירים והסטודנטים שמחפשים עבודה בת"א מעדיפים ללכת לעבוד במוקדי שירות לקוחות, שם הם מקבלים תנאי העסקה אטרקטיביים יותר.

כשאני הייתי סטודנטית ועבדתי במוקד שירות, חברי וחברותי ללימודים שעבדו במלצרות הרוויחו דווקא יופי של משכורות בהשוואה אלי. אבל כמי שהאדימה מבושה רק מהמחשבה על האפשרות שאיזושהי כוס קפה שאני מגישה ללקוח תמצא את עצמה, על תכולתה הרותחת, היישר על בגדיו של הלקוח (ובינינו, עם "כישורי" הגשה כמו שלי, רוב הסיכויים שזה אכן היה קורה), החלטתי שהתחום הזה לא בשבילי. זה היה לפני מס' שנים, הרבה לפני שכל תחום שירות הלקוחות התחיל לתפוס תאוצה ולהציע כאלו תנאים אטרקטיביים לעובדיו. היום אני יודעת, יש יתרונות וחסרונות לכל דבר, אז אם לאחד מתאים לעבוד במלצרות ולעשות כסף טוב בזמן קצר, לאחר תתאים דווקא עבודה מסודרת, שיתרונותיה לטווח הארוך ברורים יותר. למה אני מתכוונת?

מלצרות

יתרונות:
1. משמרות גמישות
2. אם אתה מלצר טוב, תוכל להרוויח הרבה כסף מטיפים. הכסף מהיר, זמין ומיידי - אתה לא צריך לחכות למשכורת בסוף החודש.
3. יש הרבה מסעדות ובתי קפה בתל אביב, ולכן יש סיכוי טוב שתמצא עבודה קרוב לבית.
4. אין צורך להתחייב לתקופת עבודה כלשהי, ניתן לעבוד בפרקי זמן קצרים..

חסרונות:
1. עבודה קשה, לעיתים גם פיזית – עבודה על הרגליים לאורך כל המשמרת.
2. מכיוון שתחום העסקת מלצרים פרוץ, קיימים מקרים רבים של ניצול ואי הסדרת משכורת בסיס, כך שהמלצרים מתפרנסים רק מטיפים, שלא תמיד ניתן לסמוך עליהם.
3. ברוב המקרים אין תנאי העסקה מעבר לשכר, אין הטבות שלעיתים שוות כסף.
4. במהלך עבודתך כמלצר, אתה לא רוכש שום ניסיון או מיומנויות שיוכלו לעזור לך אח"כ להשתלב בשוק העבודה, למעט, אולי, סבלנות לאנשים ושירותיות.

שירות לקוחות

יתרונות:
1. משמרות גמישות
2. תנאים מעולים, בדר"כ משכורת בסיס + עמלות ובונוסים. בנוסף: סבסוד ארוחות + טלפון נייד. לעתים גם רכב או מחשב נייד. בחלק ממוקדי שירות הלקוחות (בעיקר בחברות הגדולות) נותנים צ'ופרים למתמידים מעל תקופת עבודה מסויימת, כגון: כרטיס טיסה לחו"ל, מלגת לימודים וכיוצ"ב.
3. הזדמנות להשתלב בחברות המובילות במשק, בתחומי הסלולר, אינטרנט, בנקאות, ביטוח, אשראי וכדומה, עם פוטנציאל התקדמות בתוך החברה ולעיתים תוך צבירת ניסיון בתחומים מבוקשים. אם לדוגמא אתה לומד כלכלה, עבודה במוקד שירות לקוחות של בנק יכולה להיות דריסת רגל מעולה מבחינתך לעולם הזה..
4. גישה למכרזים פנימיים בתוך החברה לתפקידים שכלל לא מפורסמים בחוץ ולכן הסיכויים שלך להתקבל אליהם טובים יותר.
5. ליוצאי מוקדי שירות ומכירות קיים מוניטין טוב בשוק העבודה. מעסיקים רבים במשק, בבואם לגייס עובדים חדשים לארגונים במגוון רחב של תפקידים וברמות ניהול שונות, מעדיפים מועמדים בעלי ניסיון במוקדי שירות ומכירות, גם אם, לכאורה, התפקיד כלל לא קשור לזה. וזאת למה? כי ידוע שמי שעבד במוקדים הללו ניחן בכישורים כגון: תודעת שירות גבוהה, סבלנות רבה, יכולת עבודה בצוות, יכולת עבודה בתנאי לחץ, יכולת עבודה בסביבה ממוחשבת, יכולת עבודה מול קהל ועוד - כישורים הדרושים בתפקידים רבים שאינם בהכרח שירות ומכירות. בנוסף, מי שעובד במוקדי השירות והמכירות של החברות הגדולות, בעצם לומד ב"בית הספר" הטוב ביותר לשירות ומכירות. גם נתון זה ידוע לרוב החברות במשק ולכן כשהן מגייסות עובדים הן נותנים עדיפות ליוצאי מוקדים.

חסרונות:
1. לעיתים נדרש מינימום של 3-4 משמרות בשבוע, ולסטודנטים בעלי מערכת צפופה זה פחות מתאים.
2. רוב התפקידים מצריכים קורס של כחודש ומעלה, שאמנם מקבלים עליו משכורת, אך הוא מתקיים במשרה מלאה ולכן צריך להפסיד בגללו לימודים, מה שלא מתאים לכולם. אפשר לנסות להתגבר על זה על-ידי כניסה לקורס במהלך חופשת הקיץ או חופשת הסמסטר.
3. קיימת דרישה להתחייבות לתקופת עבודה מינימאלית, בדרך כלל בין חצי שנה לשנה.
4. זוהי עבודה בעלת רמת שחיקה גבוהה. צריך באמת הרבה סבלנות ויש אומרים גם "עור של פיל" כדי לשרוד במוקדי שירות לקוחות זמן רב

מה עדיף? שוב, זה תלוי איזה טיפוס אתה ומה הכי מתאים לצרכיך. כמובן שבפני מי שמחפש עבודה בתל אביב קיימות אופציות נוספות מלבד אלו, כיאה לעיר המהווה את מרכז העסקים של ישראל, והמאופיינת בריבוי משרות במגזר העסקי בענפי השירותים ופחות בענפי התעשייה (למעט היי-טק). אבל בגדול, אין ספק ששני התחומים שיותר מתאימים לצעירים חסרי ניסיון מקצועי (לאחר השחרור או בזמן הלימודים), הם מלצרות ומוקדי שירות ומכירות, ולו בשל גמישות העבודה בהם.

מה שבטוח זה שאלו שני תחומים שביקוש העובדים בהם יהיה תמיד גבוה, כי באותה מידה שאנשים אף פעם לא יפסיקו לאכול במסעדות או לפחות לשתות קפה בבתי קפה, כך אנשים, בעיקר ישראלים, לעולם לא יפסיקו להתלונן. או לשדרג את הסלולרי / חבילת הגלישה באינטרנט/ חבילת הערוצים או הכל ביחד...

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?