מאת אורטל ולעבודה

מגפת הקורונה הובילה לשינויים רבים בחיינו, ובין השאר השפיעה רבות על ההתנהלות הארגונית שלנו בישראל, ובכלל ובעולם. אחד השינויים האלו, שאולי היו כאן עוד לפניה אבל הפכו לשכיחים במיוחד בעקבותיה, הוא ראיון העבודה בזום – בשיחת וידאו. האם יש דרכים לשפר את הסיכויים שלנו להתקבל לעבודה בשיחת וידאו? האם ישנן פעולות ייחודיות שעלינו לזכור בסוג ראיון זה? על כך במאמר זה.

לאחרונה עברו יותר ויותר מעסיקים לראיונות עבודה באמצעות שיחות וידאו. על פי סקר שערכה חברת התוכנה לראיונות וידאו, Spark Hire, במרץ 2020, בתחילת המגיפה, חלה עלייה של 159% בשימוש בפלטפורמת ראיונות הווידאו שלהם בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. דו"ח נוסף, של חברת תוכנת הגיוס, Jobvite, מצא כי 60% מהחברות הגדילו את השימוש שלהם בראיונות וידאו בתגובה למגיפה, ו-72% ממחפשי העבודה אמרו כי חוו ראיונות וירטואליים במהלך חיפוש העבודה שלהם.

הנתונים הסטטיסטיים ממחישים את העלייה משמעותית בשימוש בראיונות וידאו עקב מגפת הקורונה וההנחה היא שראיונות וירטואליים צפויים להישאר היבט נפוץ בתהליך הגיוס בעתיד. נראה, כי אף שמדובר בדרך די נוחה להתראיין לעבודה, היא מציבה אתגרים ייחודיים שיש לשים לב אליהם.

אתגרים ייחודיים לראיונות עבודה בשיחת וידאו

היערכות טכנולוגית מוקדמת

בטרם הריאיון, יש לבדוק את כל הטכנולוגיה שצפויה לשמש אתכם במהלך הראיון – ודאו כי חיבור האינטרנט עובד כראוי כמו גם המצלמה והמיקרופון. בצעו את הבדיקה באותו המכשיר שבו אתם מתכוונים להשתמש לצורך הריאיון.

הקפידו לבחור מיקום שקט לראיון, ללא הסחות דעת או הפרעות. בדקו את מיקום המצלמה וודאו שהרקע מאחוריכם יהיה מסודר ומאורגן, שהסביבה מוארת היטב, ושאין חפצים שעלולים להסיח את דעתו של המראיין. ניתן גם להשתמש ברקע ניטרלי, או ברקע וירטואלי אם תוכנת הזום תומכת בכך. במידה והרמקולים אינם פועלים כהלכה או שאתם סבורים שאינם שומעים מספיק טוב, תשקלו את האפשרות לעשות שימוש באוזניות.

התלבשו להצלחה

אף שהראיון נערך דרך הזום, חשוב להתלבש כראוי. התלבשו כפי שהייתם מתלבשים לו הראיון היה נערך פנים אל פנים. בחרו בלבוש המשדר מקצועיות ורצינות והמתאים לתפקיד שעליו אתם מתמודדים.

היו מוכנים

ההיערכות לראיון באמצעות שיחת וידאו זהה לראיון פרונטלי. עליכם להיות ערוכים לקראתו, ולהתכונן באותו האופן. למדו על החברה ועל התפקיד שאליו את מתראיינים והתאמנו על תשובות טובות לשאלות שיש ותישאלו עליהן.

שלב הריאיון – מיקוד ומעורבות

במהלך הריאיון היו ממוקדים במראיין. הביטו ישירות אל המצלמה בעת דיבור ולא על התמונה שלכם על המסך. הימנעו מלהסתובב בחדר, כי זה עלול להסיח את הדעת. הקשיבו היטב לשאלות המראיין, והקדישו רגע למחשבה בטרם תענו. הקפידו להשיב לשאלות בצורה ברורה ומקצועית והימנע מלהפריע למראיין.

לאחר הריאיון

לאחר הריאיון שלחו מייל או פתק תודה למראיין. הודו להם על זמנם, וחזרו על התעניינותכם בתפקיד. ציינו נקודות ספציפיות מהריאיון שמצאתם מעניינות או רלוונטיות. פעולות אלו יציגו אתכם כמי שמתעניינים בתפקיד וסייעו לכם לבלוט על פני מועמדים אחרים.

ראיון עבודה בזום, אף שאינו מתקיים פנים אל פנים, דורש הכנה. כדי לצלוח את הריאיון בשלום ולהגדיל את הסיכוי לקבל את התפקיד שעליו אתם מתמודדים, חשוב להיערך מראש הן מבחינת הריאיון עצמו והן מבחינת הטכנולוגיה הסובבת את קיומו. מקצועיות, היערכות מראש והתמקדות במהלך הריאיון ייצרו רושם חיובי על המראיין ויקדמו אתכם צעד נוסף לקבלת העבודה.

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?