מאת יפעת דהן חורב

תחום הביטוח התפתח מאוד בשנים האחרונות, בעיקר לאחר החלטות ועדת בכר שאושרו באוגוסט 2005 (שורה של החלטות שמטרתן הייתה צמצום הריכוזיות של המערכת הבנקאית בשוק ההון, ופתיחת התחרות בכל הנוגע לתחום החיסכון הפנסיוני).

ענף הביטוח שומר בדרך כלל על יציבות בכל הקשור להיקפי הביקוש לעובדים. חברות הביטוח, הנמצאות ברובן באזור המרכז, נמנות על הגופים היותר יציבים במשק ורושמות רווחיות גבוהה בדרך כלל. בחברות אלו מטפחים את רווחת הפרט ומאפשרים ניידות גבוהה בין תפקידים. לפיכך, המתחילים את דרכם בחברות הביטוח הגדולות כגון כלל, מגדל, הראל, מנורה ועוד, יכולים לסלול לעצמם מסלול קריירה בתחום זה, כשאפשרויות ההתקדמות בו הן רבות ומגוונות. וכך, מעבר ליתרון של עבודה בחברות גדולות ומסודרות, על כל המשתמע מכך בעניין רווחת העובדים, נהנה העובד גם מיציבות תעסוקתית ומיכולת התפתחות אישית ומקצועית.

להלן סקירה של כמה מהמקצועות המבוקשים בתחום הביטוח:

(שתי הערות לפני שנתחיל:
1. חשוב לציין: הסקירה מתייחסת בעיקר למקצועות בחברות הביטוח הגדולות, ופחות רלוונטית לעבודה בסוכנויות ביטוח.
2. המאמר כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד ומתייחס כמובן לשני המינים)
 

1. רפרנט/ית ביטוח

תפקידו של רפרנט ביטוח משתנה בהתאם לתחום שבו הוא עוסק (ביטוח אלמנטרי, ביטוח חיים, פנסיה, וכדומה), אך בכולם הוא כולל: מתן שירות ללקוחות, ריכוז ההתנהלות מול סוכני הביטוח, הפקת פוליסות ועריכת שינויים ועדכונים בפוליסות קיימות, ביצוע עדכוני גבייה, טיפול בסילוקי תביעות, ביצוע העברות בעלות ועוד.

מי מתאים לתפקיד? הדרישות משתנות כמובן מתחום לתחום ומחברה לחברה, אך בכל המקומות נדרשת יכולת עבודה בצוות, תודעת שירות גבוהה, דייקנות ושליטה ביישומי מחשב. ברוב המקומות נדרש בדרך כלל ניסיון כלשהו – בין אם ניסיון כרפרנט ביטוח ובין אם ניסיון בתחום השירות / האדמיניסטרציה או ה- BACK OFFICE. (במרבית המקומות ניסיון בעבודה במוקדי שירות ומכירה מהווה יתרון משמעותי). בחלק מהמקרים נדרש גם תואר אקדמי או השכלה רלוונטית אחרת הקשורה לתחומי הפיננסים.

לימודים והכשרה: רוב חברות הביטוח מכשירות את עובדיהן לתפקיד רפרנט ביטוח באמצעות קורסים פנימיים , אך ניתן ללמוד גם באופן עצמאי בבתי ספר לביטוח. בדרך כלל הלימודים אורכים כחצי שנה – שמונה חודשים לעיתים אף פחות.

שכר, תנאים וקידום: השכר ההתחלתי הוא כ-5000 ₪, ולבעלי ניסיון יכול להגיע לכ-9000 ₪. בדרך כלל השכר מלווה בהטבות פיננסיות כגון תנאים פנסיונים משופרים, ביטוחי מנהלים, ביטוחים רפואיים מסוגים שונים, קרן השתלמות, וכדומה. לאחר כשנה – שנתיים בתפקיד רפרנט ביטוח, ניתן להתקדם לתפקידים ממוקדים יותר כגון מסלק תביעות, חתם וכדומה, שבהם השכר גבוה יותר.

2. יועצ/ת / משווק/ת פנסיוני/ת

במסגרת רפורמת בכר, נקבע כי תפקידו של יועץ פנסיוני כולל מתן ייעוץ ללקוח בנוגע לכדאיות החיסכון שלו, באמצעות מוצר פנסיוני שאין לנותן הייעוץ זיקה אליו.. תפקידו של משווק פנסיוני, לעומת זאת, כולל מתן ייעוץ ללקוח באשר לכדאיות חיסכון במוצר פנסיוני שיש לו זיקה אליו – כלומר: זהו נציגו של חברת ביטוח המנסה לשכנע את המבוטח האופציונאלי לבטח עצמו דרך החברה שאותה הוא מייצג.
 
מהות התפקיד: יצירת קשר עם העמית ומתן ייעוץ והכוונה אישי באשר למוצרים הפנסיונים המתאימים לו על פי מטרות החיסכון, מצבו הכלכלי והבריאותי, החסכונות הקיימים שלו, ועוד.
מי מתאים לתפקיד: לתפקידים אלה נדרש רישיון משווק פנסיוני /יועץ פנסיוני, שאותו ניתן לקבל לאחר בחינות ותקופת התמחות. בחלק מהמקומות ניתן להתקבל גם לפני ההתמחות (אך לאחר מעבר הבחינות), ולעבור את תקופת ההתמחות במהלך העבודה.
כישורים נדרשים: יכולת מכירה גבוהה, יכולת ניהול מו"מ, כושר ביטוי גבוה,
לימודים והכשרה: כאמור, על מנת לעסוק בשיווק/ייעוץ פנסיוני יש צורך בתעודה, אותה ניתן לקבל רק לאחר מעבר בחינות הרישוי הנערכות על ידי המפקח על הביטוח והרשות לניירות ערך, וכן לאחר תקופת התמחות.
ניתן כמובן ללמוד באופן פרטי לקראת בחינות אלו, אך מרבית העוסקים בתחום לומדים לקראתן במכללות הפרטיות ובבתי"ס לביטוח, בקורסים שאורכם כ-6 חודשים. את ההתמחות, ניתן כמובן לעבור באחת מחברות הביטוח, תוך כדי עבודה.

שכר והטבות: השכר בתקופת ההתמחות הינו יחסית נמוך אך לאחריו ניתן להגיע לשכר בסיס של 7000-8000 ₪ + עמלות גבוהות בהתאם להצלחות האישית בתפקיד. ההטבות בדרך כלל זהות לאלו של רפרנט הביטוח.

3. נציגי שירות במוקדי חברות הביטוח

בדומה לנציגי השירות בחברות אחרות, כולל תפקידם של נציגי השירות בחברות הביטוח מענה לשיחות מלקוחות החברה ומתן שירות המתייחס לפוליסות ביטוח קיימות כגון הקפאת ביטוח, שינוי פרטים, מתן מידע, הפעלת הביטוח במקרי ביטוח וכדומה.

לימודים והכשרה: לתפקיד זה נדרשת הכשרה שאורכה מס' שבועות (תלוי בסוג המוקד ובסוג השירות שהוא מספק) והיא מתבצעת על ידי החברה, במשרה מלאה ובשכר מלא.

היקף המשרה: העבודה במוקדי השירות בתחום הביטוח הינה בדרך כלל במשמרות, בהיקף של משרה מלאה + שעות נוספות על-פי הצורך. עם זאת, קיימים מעט מוקדים שבהן המשרות יכולות להתאים לסטודנטים.

מי מתאים לתפקיד: כאמור, לתפקיד זה אין הכרח בניסיון קודם בתחום הביטוח, אך בכל המקרים נדרשת תעודת בגרות מלאה, תודעת שירות גבוהה, כושר ביטוי גבוה, יכולת מכירתית, יכולת עבודה בצוות, שליטה ביישומי מחשב, יכולת לימוד וקליטה גבוהה, יכולת עבודה בסביבה דינמית ועוד.
בחלק מהמוקדים נדרשת גם אוריינטציה פיננסית.

שכר והטבות: שכר בסיס הנע בין 22-24 ש"ח לשעה + בונוסים על טיב השירות. לאחר ותק מסוים זוכים העובדים לתנאים סוציאליים משופרים כגון קרן השתלמות, והטבות פיננסיות אחרות, בהתאם לשירות שאותו מציעה החברה.

אפיקי קידום: מתפקיד של נציג שירות בחברה ניתן להתקדם למגוון רחב של תפקידים, הן במוקדים עצמם, כגון: ראש צוות, מנהל מוקד וכדומה, והן בתפקידי ביטוח אחרים, כגון חתם, אליהם יוכשר העובד לרוב על חשבון החברה.

4. נציגי מכירות במוקדי הביטוח

נציגי המכירות בחברות הביטוח עוסקים במכירת מוצרי ביטוח שונים והרחבת סלי הביטוח הקיימים. אופי התפקיד שונה, כמובן, ממוקד למוקד, אך בסיס העבודה זהה – טיפול בחידושי פוליסות, שיווק פוליסות חדשות, מתן הצעות מחיר ללקוחות וכדומה. בחלק מהמקרים נחשבת המכירה במוקדים ל"קלה" יחסית, שכן מדובר בביטוחים שאנשים ממילא מזמינים, מתוקף חובתם או רצונם לבטח את עצמם. העבודה במכירות בתחום הביטוח נחשבת רווחית במיוחד.

מי מתאים לתפקיד: בעלי כושר מכירה גבוה ותודעת שירות גבוהה, עם זיקה כלשהי לתחום הפיננסי ועם תעודת בגרות (חובה). העבודה מתאימה גם לסטודנטים, המעוניינים להרוויח סכומי כסף גדולים בזמן קצר יחסית.

לימודים והכשרה: בדומה לנציגי שירות

היקף המשרה: העבודה ברוב מוקדי המכירות הינה במשמרות, ולכן יכולה להתאים לסטודנטים

שכר והטבות: שכר בסיס + בונוסים. הממוצע הינו כ-45 ₪ לשעה (כולל הבונוסים) ואף יותר. כאמור, ניתן להגיע למשכורות גבוהות יחסית. לאחר ותק מסוים זוכים העובדים לתנאים סוציאליים משופרים כגון קרן השתלמות, והטבות פיננסיות אחרות, בהתאם לשירות שאותו מציעה החברה.
כדאי לדעת: עובדים רבים במוקדים אלו התחילו את עבודתם שם במהלך לימודיהם, ונשארו לעבוד שם גם לאחר סיום התואר, בשל השכר וה תנאים הטובים.

אפיקי קידום: בדומה לנציגי שירות

5. נציגי/ות שירות ומכירה מקצועיים

בחלק מחברות הביטוח, קיימים מוקדים מקצועיים המיועדים לביטוחי רכב ודירה, בהם עבודתם של נציגי השירות הינה מול סוכני הביטוח ולא מול הלקוחות עצמם. תפקידם כולל מענה לשיחות נכנסות מסוכני ביטוח, מתן מידע מקצועי על פוליסות רכב/דירה, פתרון בעיות, שיווק ומכירת פוליסות לסוכנים, שימור ועוד.
שכר והטבות: שכר בסיס של 4500 ₪ לחודש + בונוסים של כ-800 ₪ בחודש. התפקיד כולל גם הטבות שונות, בחלק מהחברות ניתנת משכורת 13 לאחר שנה.
היקף המשרה: משרה מלאה מ-8:00 עד 17:00 או 9:00 עד 18:00.
מי מתאים לתפקיד: בעלי תודעת שירות,גבוהה ורמה אישית טובה. כושר ביטוי, גבוהה, גישה שירותית מוכרת, כושר ביטוי מעולה, אסרטיביות, דינאמיות ויכולת עבודת צוות.
אפיקי קידום: בדומה לנציגי השירות

6. חתם
 

חתם הוא אחד התפקידים המקצועיים המשמעותיים בחברת הביטוח. תפקידו של החתם הינו בחינת הצעות הביטוח המגיעות לחברה מסוכני הביטוח, וקבלת החלטה בשם החברה האם לבטח את נשוא הביטוח, איזה מגבלות יש להטיל עליו, אילו הגנות יש לדרוש כתנאי לביטוח ואיזה מחיר יש לגבות בגין הביטוח.

מי מתאים לתפקיד: מועמדים אשר עבדו בשירות לקוחות/מכירה/תפעול בחברות ביטוח, מועמדים שעבדו בבנקים כבנקאים טלפוניים או טלרים, וכן בעלי תפקידים שונים בחברות ביטוח (כגון רפרנט ביטוח, פקידי ביטוח, נציגי גבייה וכדומה), המעוניינים להתקדם.

לימודים והכשרה: קיימים קורסים לחיתום בבתי הספר לביטוח, אך לרוב ההכשרה מתבצעת בחברה עצמה. בחלק מהחברות מדובר בקורס קצר ובחלקן ההכשרה היא אישית.

שכר ותנאים: השכר נע בין 4500 ל-6000 ₪, ומתקדם בהתאם לוותק. התנאים הסוציאליים הם טובים בדרך כלל, וכוללים משכורת 13, קרן השתלמות, ביטוח מנהלים, נופשים ועוד.

7. פקיד/ת ביטוח

פקיד ביטוח זהו שם תפקיד כולל למס' רב של תפקידים בתחום הביטוח, והוא משתנה בהתאם למחלקה שאליו הוא שייך:
  • במחלקת סילוק תביעות בחברות הביטוח – התפקיד כולל עבודה מול עורכי הדין ומסלקי התביעות וסיוע להם בטיפול בתביעות קיימות וחדשות.
  • במחלקת חיתום – סיוע לחתמים, טיפול בתהליך החתימה מול סוכן הביטוח ועוד.
  • בתחום הגבייה – מעקב וביצוע גבייה מלקוחות.
  • בסוכנויות ביטוח קטנות תפקיד פקיד הביטוח כולל לרוב את מרבית עבודת האדמיניסטרציה וה-back office במשרד – כולל מענה לטלפונים, הנפקת פוליסות, טיפול בגבייה ועוד. המתחילים את דרכם המקצועית בסוכנויות הביטוח יכולים לרכוש מעט ניסיון ואז להשתלב בחברות הביטוח הגדולות, שם ניתן להתקדם במהירות למגוון רחב יותר של תפקידים.

    מי מתאים לתפקיד: בעלי שליטה ביישומי מחשב, תקתקנים, multi-tasking, שירותיים. בדרך כלל נדרש ניסיון מועט בתחום הפקידותי, אפשרי ניסיון פקידותי מהצבא. עבודה במשרדי שמאות נחשבת כיתרון לפקידי ביטוח בתחום הרכב.
    שכר ואפשרויות קידום: שכר של 4500 – 5500 ₪ ליום העבודה במשרה מלאה, בדר"כ עד 17:00. לאחר מס' שנים בתפקיד ניתן להתקדם לתחום מקצועי יותר, כגון: חיתום, סילוק תביעות או גבייה.

אז, אם עבודה בחברת ביטוח מעניינת אותך – הרווחת. זהו אחד התחומים שבהם גם לחסרי הניסיון ניתנות הזדמנויות להשתלב בתחום ולרכוש מקצוע על חשבון החברות, ואם נכנסת אל התחום - סביר להניח שכבר תישאר לזמן רב. כאן תוכל, כאמור, להתקדם למגוון רחב של כיוונים, אם באותה החברה שבה התחלת ואם בחברות האחרות, ולסלול לעצמך קריירה מבטיחה.

בהצלחה!

רוצה למצוא עכשיו את המשרה הבאה שלך?
הירשמ/י עכשיו לאתר אורטל ולעבודה

 

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
ניתן לחפש עבודה בדף הבית שלנו במנוע דרושים לעבודה.

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?