מאת אורטל ולעבודה

משבר הקורונה כפה עלינו שינויים רבים, אליהם לא היינו מורגלים בעולם שלפני הוירוס המשתולל. בעידן החדש, כמעט כל פעולה ניתנת לביצוע דרך האינטרנט, מהמחשב או מהנייד. רובינו כבר למדנו איך להזמין בגדים, תרופות או מזון, לשמוע הרצאות והדרכות ולקיים את שגרת חיינו דרך האינטרנט. אפילו הילדים - כבר כמעט שנה שלמה בבית, לומדים דרך ה-ZOOM. גם עולם חיפוש העבודה התאים את עצמו למצב, והיום כבר רוב החברות שמגייסות דרכינו עובדים עברו לשיטה חדשה כדי לקבל מועמדים לעבודה – ראיונות באינטרנט.
בעקבות המצב, ריכזנו עבורכם כמה כללים שיעזרו לכם להבין איך מתנהל ראיון עבודה מקוון, מה חשוב לדעת ובעיקר מה צריך להכין מראש.

כללים מנצחים ומידע חשוב אליהם יש לשים לב בהכנה לראיון עבודה מקוון

לפני הראיון:

ישנם קווי דמיון רבים המחברים בין ראיון עבודה מקוון לראיון עבודה רגיל, פרונטאלי. לכן מומלץ לקרוא בטרם הראיון גם את המדריך המעולה שלנו – הכנה לראיון עבודה.

  • הכנת מידע מראש: לפני הראיון כתוב לעצמך באופן ממוקד ביותר את שם המראיין, שם המשרה והנקודות המרכזיות המאפיינות אותה ובאותה המידה - את המידע עליך: הניסיון, הידע, היכולות והכישורים שיש לך לתפקיד הזה. זה יעזור לך להתמקד ולהיות בטוח שאתה לא שוכח לספר פרטים רלוונטיים על עצמך.
  • חשוב לבדוק את מיקום המחשב והמצלמה ולוודא שהכל נראה מרשים: הסביבה מסודרת, מאחוריך קיר חלק (או נקי מהסחות דעת), תאורה טובה ונעימה. התמקם בנקודה בה לא תסתנוור מהחלון, וודא שאין קולות רקע של טלוויזיה / מוזיקה / ילדים שצועקים. כל הפרעה עלולה להסיט את תשומת הלב של המראיין ממך.
  • הכנת האביזרים מראש: בראיון עבודה רגיל אנחנו ממליצים להגיע רבע שעה לפני הזמן, ולכן גם בראיון מקוון, נמליץ להתחבר למערכת (ZOOM או TEAMS, בדר"כ) לפחות רבע שעה לפני תחילת הראיון ולוודא שכל האביזרים עובדים בצורה תקינה - המצלמה, המיקרופון / אוזניות וכו'.
  • העדף לקיים את הראיון במחשב, כך במידה ותהיה שיחה נכנסת תוכל להסיט את הטלפון במקום להתמודד עם שיחה נכנסת במהלך הראיון. כמובן אם הדבר לא אפשרי, גם הטלפון הנייד יכול לעשות את העבודה, אך נמליץ לך להניח אותו על מקום קבוע (רצוי על מעמד) ולא להחזיקו ביד לאורך כל השיחה. מומלץ לקיים את הראיון בתוך חדר פרטי בבית, ולא בחוץ, באוטובוס או ברכב, על מנת למנוע רעשי רקע חזקים.
  • מיקום המצלמה: יש למקם את זווית המצלמה בצורה טובה ולמזער את הרעשים מסביב. הקפד על זווית צילום שתחמיא לך, הצב את המצלמה בזווית ישרה עם קו פנייך, לא קרובה מדי. אם אתה משתמש בשני מסכי מחשב - בטל מסך אחד לחלוטין והתמקד רק במסך שבו מותקנת המצלמה.
  • לבוש: לא סתם מכירות של בגדי בית, פיג'מות וטרנינגים עלו פלאים בתקופת הקורונה. כשאנחנו בבית, במיוחד בחורף כשקר, הכי נוח להישאר בלבוש ביתי מתחת לשמיכה. אבל כאשר אתה מתכונן לראיון, זכור להתלבש כיאה למעמד (לפחות בחלק הנראה למצלמה), לסדר את השיער והפנים וכך למנוע מבוכות במהלך הראיון ולשדר רצינות.

בזמן הראיון:

  • עוצמת קול: בראיונות מקוונים אבל במיוחד בשיחת טלפון: הקפד על עוצמת קול נעימה, אם לא נוח לך לנהל שיחה ארוכה בהחזקת הטלפון ביד, דאג מראש שתהיה אוזניה/דיבורית - זה יעזור לך לשמור על טון נעים ועדין (אף אחד לא אוהב שצועקים לו באוזן).
  • הישאר ממוקד: הדבר האחרון שהמראיין רוצה לחוות בראיון שלך זה חלוקה של תשומת הלב שלך עם עוד מישהו (צעקות, קריאות, מישהו בדלת וכו'), כשאתה מתראיין - אתה רק מתראיין. תראה למראיין שאתה מתייחס לראיון הזה ברצינות גמורה ושאתה ממוקד רק בשיחה הזו. שים לב לזמן ואל תמשוך את השיחה מחוץ למסגרת הזמן שהוקצב לה.
  • נימוס, עניין ומיקוד: בזמן הראיון השב באדיבות ובעניין, הקפד לענות בצורה ממוקדת על השאלות והקפד לחייך. אם לא שומעים טוב, אם יש הפרעה בקו או בחיבור לאינטרנט - התנצל ובקש בנימוס מהמראיין שיחזור על דבריו, הראה שאתה מעוניין לשמוע מה שיש לו להגיד ושאתה מרוכז בשיחה.
  • קשר עין: כתוספת לעניין הנראות, קשר עין ממוקד יבטא את היחס שלך למראיין, במיוחד בראיון מצולם. הקפד על חיוך (לא מוגזם) וזכור שזו הזדמנות להקסים את המראיין, אפילו מרחוק.

קיבלת תשובה שלילית? לא נורא, חשוב לקחת את הדברים בפרופורציות הנכונות ולזכור שיש מעסיקים רבים שמחפשים עובדים, במיוחד בתקופה זו.
זומנת לראיון המשך? מצוין! יתכן שבשלב הבא תתבקש להגיע לראיון פרונטאלי במשרדים. יתכן גם שכל תהליך הקבלה יתקיים באופן מקוון.
לסיכום, למרות שלא מדובר בראיון פנים מול פנים, בשיטה הרגילה והמוכרת, עדיין יש לזכור כי מדובר בראיון עבודה לכל דבר ועניין, ולקיים את כל הכללים החלים על ראיון עבודה.
בהצלחה!

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?