מאת יפעת דהן חורב

באווירת חג הפסח, בחרנו הפעם לעסוק בדברים הפחות נעימים בתהליך חיפוש העבודה, אלו שניתן להגדירם כ"עשר המכות" של חיפוש העבודה. אז נכון שרוב מחפשי העבודה "יורקים דם" במאמץ למצוא את המשרה המבוקשת, מקפצים כמו צפרדעים מראיון אחד למשנהו, ובאופן כללי שרויים במצב של חושך וחוסר ודאות לגבי עתידם המקצועי, אך ישנן "מכות" שלא מופיעות בהגדה של פסח והן מהוות חלק בלתי נפרד מתהליך חיפוש העבודה. המומחים של אורטל משאבי אנוש בחרו את ה"מכות" השכיחות ביותר, אלה שסביר להניח שכל אחד נתקל לפחות בחלקן יותר מפעם אחת, ונותנים עצות כיצד להתמודד עימן:

  1. המכה: אתה שולח קורות חיים ולא מקבל שום תגובות

הפתרון:

ראשית, עליך להבין - מעסיקים שפרסמו מודעת דרושים מוצפים באלפי קורות חיים שנשלחו אליהם בעקבותיה. הם צריכים לסנן ולבחור 3-5 מועמדים שאת מועמדותם הם ייבחנו יותר לעומק. לפיכך אין ביכולתם לענות לכל מועמד ששולח קורות חיים , למרות התסכול שבעניין.

כיצד אתה יכול בכל זאת לשפר את סיכוייך?

  • וודא שאתה שולח קורות חיים למשרות שמתאימות לך מבחינת ניסיונך המקצועי.
  • בדוק את קורות החיים שלך, נסה לקרוא אותם כמעסיק שמחפש עובדים – האם הם מנוסחים היטב? האם הם משקפים את כל ניסיונך וכישוריך? האם הם אטרקטיביים מספיק? במידה ולא – נסה לשפר. תוכל להיעזר בחברים ובבני משפחה, וכן בבעלי מקצוע, כגון יועצי השמה בחברת כח אדם וההשמה שאתה רשום אליה.
  • התאם את קורות החיים למשרה שאליה אתה מגיש קורות חיים, הדגש את התפקידים הקודמים שלך הרלוונטיים לתפקיד זה ופרט מה היו תחומי אחריותך בהם. ציין קורסים מקצועיים שרלוונטיים לתפקיד, במידה והיו כאלה, וכן ציין מהם הכישורים שניחנת בהם, כפי שבאו לידי ביטוי בכל משרה (לדוגמא: "התפקיד כלל עבודה תחת לחץ, אחריות רבה וכושר קבלת החלטות בזמן אמת). המטרה היא לתת ביטוי בקורות החיים לכל דרישות התפקיד כפי שפורסמו במודעה, כמובן במידה ואתה עונה על דרישות אלה (ראה גם סעיף 6).
  1. המכה: פוסלים אותך על סמך קורות החיים בלבד ולא מזמנים אותך כלל לראיון.

הפתרון:

ראשית, שים לב לאמור בסעיף 1 לעיל. שנית, פעמים רבות פסילת מועמדותך נעשית באופן כמעט אוטומטי בשל היבטים טכניים, עליהם ניתן ללמוד מקורות החיים שלך, לדוגמא, אם המשרה המוצעת היא בבאר שבע ואתה תושב אשדוד, מי שמסנן את קורות החיים מניח שזה לא יעבוד ביניכם. לכן, ציין בקורות החיים כל הבהרה שנראית לך חשובה לשיפור סיכוייך. כך, אם יש ברשותך רכב ואין לך בעיה לעבוד גם במקומות מרוחקים, ציין ליד כתובת מגוריך הערה בסוגריים על כך (כגון: בעל רכב פרטי, מעוניין בעבודה באזורים X , Y , Z ). דוגמא נוספת: אם מקורות החיים שלך ניתן אולי להבין שלא תוכל לעבוד במשרה מלאה (בשל לימודים, לדוגמא) ובפועל אין לך מגבלה כזו – ציין זאת.

  1. המכה: מזמנים אותך לראיון אבל גם שבועיים-שלושה אחריו לא מחזירים לך תשובה

הפתרון:

אם הופנית דרך חברת כח אדם , תוכל לבקש מיועץ ההשמה שלך לבדוק עבורך היכן אתה עומד בתהליך. אם הגעת לראיון באופן עצמאי, מומלץ בסופו של כל ראיון לברר מהו המשך התהליך ובכך בעצם לגשש מתי פחות או יותר אתה אמור לקבל תשובה. לאחר זמן זה, או במידה ועברו מעל שבועיים שלושה, תוכל להתקשר לאותו מקום ולברר זאת. חשוב שתדע: נכון שאם לא חזרו אליך הדבר מעיד פעמים רבות על כך שלא התקבלת, אך לעיתים מדובר בחברות שבהן תהליכי הגיוס ארוכים במיוחד וכרוכים בשלבים רבים, ועל כן אורכים יותר זמן מהממוצע (ראה סעיף 9).

  1. המכה: אתה מתרגש מאוד בראיונות עבודה, לעיתים יש לך בלק-אאוט במהלך הראיון וכך אתה מפספס הזדמנויות להתקבל למשרות שרצית

הפתרון:

הפתרון לכך טמון בעבודת הכנה שעליך לבצע לקראת כל ראיון עבודה. ככל שתתכונן טוב יותר, תתרגש פחות. איך מתכוננים לראיון? לומדים על החברה (ואם ניתן גם על המראיין), כמה שיותר פרטים (באמצעות האינטרנט), וזאת על מנת לגלות בקיאות באשר לתחום עיסוקה של החברה, מכינים תשובות לשאלות שיכולות להישאל בראיון, עורכים סימולציות עם חברים או בני משפחה על מנת לתרגל את תשובותיך וכיוצ"ב.

  1. המכה: קיים פער בין תאור התפקיד במודעה לבין התפקיד בפועל כפי שהוא מוצג בראיון.

הפתרון:

מודעות הדרושים מנוסחות לעיתים באופן שיווקי, אשר נועד למשוך מועמדים רבים להציע את מועמדותם למשרה. הדבר נכון בעיקר בתחומים ותפקידים שאליהם נדרש לגייס מס' גדול של עובדים, אך אפשרי גם במקרים אחרים. המודעות מנסות להציג את הצדדים החיוביים במשרה, וזאת לצד דרישות החובה שלה, וכך לעיתים עלולה להיווצר אצלך תמונה מוטעית של המשרה. במקרים כאלו, אתה למד על הצדדים הפחות אטרקטיביים של התפקיד ועל דרישות נוספות רק בראיון העבודה עצמו, ואז אתה עלול להתאכזב או להילחץ מכך שזה לא מה שחשבת.

אז מה עושים?

ראשית, התייחס למצב זה כמצב נתון וקח בחשבון שהמודעה לא תמיד משקפת את התפקיד בפועל. אם תבין שהפער הזה קיים ושזהו המצב, לא תילחץ מזה ותוכל להתייחס לזה בענייניות, וכך גם לא תפגע בסיכוייך להתקבל.

שנית, גם אם התפקיד שמתאר בפניך המראיין שונה ממה שחשבת, גלה גמישות – אולי זה בכל זאת יכול להתאים לך. חשוב לדעת שמראיינים פעמים רבות נוטים להציג את התפקיד כקשה יותר מכפי שהוא בפועל (לדוגמא: להציג מטלה כלשהי כחלק משגרת תפקידך היומיומית, בעוד שבפועל מדובר במשימה שנדרשת רק אחת לתקופה מסויימת), וזאת על מנת לבחון את מידת רצינותך ורצונך בתפקיד.

  1. המכה: על כל משרה מתמודדים מס' רב של מועמדים

הפתרון:

נכון, על המשרות המבוקשות מתמודדים בדרך כלל מועמדים רבים ואתה עלול ללכת לאיבוד ביניהם.

איך בכל זאת תוכל לשפר את סיכוייך לבלוט על פני האחרים:

  • רבות מהחברות הגדולות במשק, המגייסות עובדים רבים לתפקידים שונים, משתמשות במערכות מיון קורות חיים אוטומטיות. במקרים שכאלה, מתוך כמות גדולה של קורות חיים המתקבלים לכל משרה, המערכת שולפת את קורות החיים הכוללים מילות מפתח מסויימות שהוגדרו מראש לתפקיד הספציפי. לכן, דאג לכך שבקורות החיים שלך יהיה מענה מדוייק לדרישות המשרה, כפי שהופיעו במודעה והשתמש באופן מדוייק במונחים מקצועיים (השתמש אפילו באותן המילים שבהן השתמש מנסח המודעה), לדוגמא: ידע בתוכנות מסויימות הנדרשות לתפקיד, השכלה מסויימת ועוד. כך תוכל להגדיל את סיכוייך להתקדם בשלבי המיון לתפקיד.
  • חשוב לדעת: במקרים רבים, אם אתה מגיש את מועמדותך למשרה באמצעות חברת כח אדם או השמה, סיכוייך להתקבל גדולים יותר מאשר אם היית מגיש את מועמדותך באופן ישיר לחברה המעסיקה. חברת כח אדם / השמה משמשת עבורך כ"סוכן" ודואגת לקדם אותך אצל המעסיקים, כמובן בהנחה ולאחר ראיון עם נציגיה נמצא שאתה אכן עשוי להתאים לתפקיד. החברות המעסיקות מצידן יודעות שאם מועמד מסויים הגיע באמצעות חברת כח אדם (בעיקר הגדולות שבהן), משמע שהוא כבר עבר מיון ראשוני והוא עונה על דרישות התפקיד .
  1. המכה: השכר המוצע לא תואם את הציפיות שלך

הפתרון:

ראשית, חשוב שתבוא עם ציפיות שכר ריאליות, ההולמות את מצב השוק בתחום בו אתה מחפש עבודה, את הענף, את ניסיונך וכיוצ"ב. תוכל להיעזר בטבלאות שכר המפורסמת מדי פעם בפעם באתרי האינטרנט השונים.

שנית, נסה לבדוק האם מעבר לשכר מוצעים במסגרת התפקיד הטבות ותנאים סוציאליים, שלעיתים ערכם הכספי רב, גם אם הם לא באים לידי ביטוי בשכר נטו. ולבסוף, נסה לגלות גמישות ולהגיע עם המעסיק להסכמה כלשהי על כך שלאחר תקופה מסוימת, שכרך יעלה.

  1. המכה: אין מספיק משרות פנויות בתחום שלך

הפתרון:

הרחב את החיפוש שלך לתחומים נוספים ואל תיצמד לחיפוש עבודה רק במקצוע האחרון שרכשת - גם אם רכשת מקצוע שהיית מעוניין להמשיך לעסוק בו, אל תסגור אפשרויות נוספות בפניך. להיפך, בוא עם ראש פתוח. ערוך מיפוי של כל המשימות העיקריות שמילאת במסגרת תפקידך ובדוק אילו כישורים רכשת, באילו כישרונות התברכת ובאילו עוד תפקידים יכולים אלו לבוא לידי ביטוי. בדוק עולמות מקצועיים הנושקים לתחום עיסוקך והרחב את חיפוש המשרות גם אליהם. אל תשלול גם תפקידים שאולי נראים כפחותים ממה שעשית עד כה, יתכן כי הם טומנים בחובם אפשרויות קידום ואתגרים מקצועיים שיתרמו רבות להתפתחות הקריירה שלך.

  1. המכה: תהליך קליטה ארוך, שלא תמיד אתה מיודע לגביו

הפתרון:

כאמור בסעיף 3, כדאי תחילה לברר באיזה סטטוס אתה עומד ביחס למשרה. במידה ועברת את השלב הראשון ואתה מקודם הלאה, אין הרבה מה להציע לך מלבד להתאזר בסבלנות ולעשות את המקסימום מבחינתך בכל אחד מהשלבים הבאים. כמובן שבמהלך הזמן שבין שלב לשלב אתה יכול לפנות לחברות כח אדם והשמה ולמצוא באמצעותן עבודות זמניות, שמהן תוכל להתפרנס בינתיים.

  1. המכה: בכל המשרות דורשים ניסיון, כך שלמתחילים אין שום הזדמנות להתחיל לצבור אותו.

הפתרון:

  • בחן אילו מיומנויות פיתחת במהלך עבודותיך הקודמות, אם היו כאלה (אפילו במסגרת תפקידך בשירות הצבאי או עבודות סטודנטיאליות) ואם הן רלוונטיות לתחום שבו אתה מחפש – ציין זאת בקורות החיים. כך, לדוגמא, כישורים ומיומנויות כגון: תודעת שירות גבוהה, יכולת עבודה תחת לחץ, יכולת עבודה בצוות וכדומה – יכולים להיות רלוונטיים להרבה תפקידים.
  • מומלץ לשלוח, בצירוף לקורות החיים, מס' מילים בהם תנסה להסביר מדוע , למרות שהינך חסר ניסיון, אתה מתאים לתפקיד.
  • היה נכון להתחיל מלמטה, גם אם סיימת את לימודיך בהצטיינות, היותך חסר ניסיון היא עובדה בעלת משקל רב יותר בשיקולי קבלתך לעבודה. לכן, חפש משרות בתחום שלך, שהינן בדר נמוך יותר ובשכר נמוך יותר. לאחר שתתחיל ותצבור ניסיון יהיה לך קל יותר להתקדם.
  • את ההזדמנויות הטובות ביותר לחסרי ניסיון (אקדמאים או חיילים משוחררים) מעניקות היום בעיקר החברות הגדולות במשק בתחומי הסלולר, הטלוויזיה הרב ערוצית, חברות התקשורת וכדומה. אלה מציעות מגוון תפקידים בתחום שירות לקוחות, שיכולים להוות מבחינתך מקפצה לקריירה, בכל תחום, אם באמצעות מסלולי קידום ואפשרויות השתלבות בחברות אלה, ואם באמצעות הקניית ניסיון בעבודה בחברות גדולות. זאת מאחר והכישורים של עובדי מוקד שירות הלקוחות, ביניהם: תודעת שירות גבוהה, סבלנות רבה, יכולת עבודה בצוות, יכולת עבודה בתנאי לחץ, יכולת עבודה בסביבה ממוחשבת, יכולת עבודה מול קהל ועוד, הינם כאלה הדרושים בתפקידים רבים במשק במגוון תפקידים.

לסיכום, נכון שתקופת חיפוש העבודה הינה תקופה לא פשוטה, אך שמירה על גמישות וראש פתוח, סבלנות, הכנה טובה לכל שלב והסתייעות בבני משפחה וחברים, יכולים לשפר את הרגשתך בתהליך, ואולי אף את סיכוייך.

חשוב לציין, הפתרונות שהוצעו אינם פתרונות קסם, ואין יישומם מבטיח כי מעתה הכל יהיה ורוד וקל. מדובר בעצות שיכולות לסייע לך להתמודד עם הקשיים שבתהליך ואולי לשפר את סיכוייך להתקבל למקום העבודה שאתה שואף אליו. נדוש ככל שזה יישמע, עברנו את פרעה, נעבור גם את זה...

בהצלחה!

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?