מאת יפעת דהן חורב

אחת לכמה חודשים אנחנו בוחרים באחד התחומים או המקצועות שיש בהם ביקוש גבוה לעובדים, וכותבים עליו כאן אצלנו בבלוג. כך עשינו בעבר עם תחום שירות הלקוחות ועם תחום האדמיניסטרציה, והפעם, לאור הביקוש העולה לעובדים בתחום הקמעונאות, בחרנו לעסוק בו ולכתוב על העבודה ברשתות שיווק, רשתות אופנה ורשתות אחרות.

אז אילו מקצועות יש בתחום זה? מהם התנאים? מהו השכר?

העבודה בתחום הקמעונאות משתנה מרשת לרשת בהתאם לאופייה ולמדיניותה, לכן נסייג ונאמר כי הכתוב להלן מתבסס על איזשהו מכנה משותף כללי, ואינו עוסק ברשת כזו או אחרת.
העבודה בתחום זה כוללת מס' מקצועות, נתמקד בעיקריים שבהם:

קופאים/ות

במרבית מקומות העבודה כקופאי אין צורך בניסיון קודם אלא מתקיימת הכשרה במקום. יחד עם זאת, נדרשים כישורים כגון דייקנות, זריזות ותקתקנות (תרתי משמע), יחסי אנוש טובים, הבנה מספרית וכיוצ"ב. ישנם מקומות בהם נדרש לבצע מבחן אמינות, כחלק מתהליך הקבלה לעבודה, בשל ההתעסקות הרגישה עם כסף.
בדרך כלל מדובר במשרה מלאה במשמרות, בהתאם לשעות הפתיחה של הרשת, הכוללות גם ימי שישי ומוצאי שבת. במרבית המקומות העבודה מתבצעת בישיבה , ולכן עבודה זו יכולה להתאים גם לבעלי כושר פיזי נמוך, ולמי שקשה לו לעמוד הרבה על הרגליים.

השכר הממוצע לקופאים הינו 23.12 - 24 ₪ לשעה, כמובן עם תשלום מיוחד לשישי-שבת.
בחלק מהרשתות הקופאים הם חלק מהמערך המכירתי ולכן גם להם מוענקים לעיתים בונוסים על מכירת מוצרים נוספים, המכונים: "מבצעי קופה".

סדרני/ות סחורה

תפקידם לדאוג לסידור הסחורה על המדפים, בעיקר ברשתות המזון. ישנם סדרני סחורה המועסקים על ידי רשתות המזון עצמן – ואז העבודה היא קבועה בסניף מסויים של הרשת, אך רוב סדרני הסחורה מועסקים על ידי החברות היצרניות (כדוגמת חברות מוצרי חלב, חברות מוצרי ניקיון וכו') – ואז התפקיד כולל סידור הסחורה רק של אותה יצרנית, לעיתים במס' סניפים או במס' רשתות שיווק שבאותו איזור, או אם מדובר בסניף גדול - רק בסניף אחד. השכר הממוצע הינו 20.70-22 ₪ לשעה. העבודה היא במשמרות בוקר או אחה"צ במשרה מלאה או חלקית (תלוי היכן) ויכולה בחלק מהמקרים להתאים גם לסטודנטים ולכל מי שמעוניין לעבוד מס' מצומצם של שעות. יש לקחת בחשבון שנדרשת יכולת פיזית ברמות שונות, החל מיכולת עמידה על הרגליים לאורך 4-5 שעות (כמובן עם הפסקות), וכלה בסידור של מוצרים גדולים וכבדים (לדוגמא אבקות כביסה ומרככים)..

דיילים/ות ומקדמי/ות מכירות

ענף קידום המכירות התפתח מאוד בשנים האחרונות. יותר ויותר חברות, בעיקר בתחום המזון, הניקיון והטואלטיקה, הבינו שבנוסף לכל הפרסומות שהצרכן נתקל בהן בכל מקום, כדי להביא אותו לרכוש בסופו של דבר דווקא את מוצר X ולא את Y, יש צורך בפעילות גם בנקודת המכירה עצמה. לשם כך, חברות רבות בתחומים אלה מעסיקות דיילי מכירות או מקדמי מכירות ברשתות השיווק והפארם. מי מאיתנו לא נתקל בדיילי הטעימה בסופר, המציעים לך לטעום מהגבינה החדשה, מהחטיף ש"שודרג" או מהחומוס במהדורה המיוחדת?.(אגב, זו הסיבה שהדיאטנים ממליצים להגיע שבעים לסופר...)

בנוסף לדיילים ה"רגילים", קיימת גם פעילות מיוחדת של מקדמי/ות מכירות על מנת לבלוט בשטח. חברות רבות מעסיקות חברות לקידום מכירות שהוגים ומוציאים לפועל פעילות בולטת המתחברת למוצר החדש. כך, לדוגמא, ניתן לפגוש דיילי/ות מכירה מחופשים לדמויות הקשורות למוצר, דיילים שחקנים, עם רקע בתיאטרון, הנדרשים לביים סיטואציה מסויימת, דיילים עם רקע וניסיון בצילום שתפקידם לצלם את הצרכן לצורך הדפסת תמונתו על גבי אריזת המוצר ועוד פעילויות קידומי מכירות חווייתיות ואטרקטיביות אחרות. העבודה בתחום זה אף היא במשמרות, בדרך כלל באורך של 4-6 שעות למשמרת, כולל גם ימי שישי ומוצ"ש. השכר לשעה נע בין 27-35 ₪, תלוי בסוג הפעילות ובדרישות ובכישורים המקצועיים הנדרשים מהמועמדים (האם , לדוגמא, מדובר רק בהגשת טעימות ללקוחות או האם מדובר בפעילות מתוחכמת יותר הדורשת לדוגמא ניסיון במשחק, או ידע בצילום).

כך או כך, מהעוסקים בעבודת דיילות וקידום מכירות בכל סוג שהיא נדרשת יכולת מכירתית, ביטחון עצמי ותודעת שירות. בחלק מהמקומות תפקיד זה מתאים גם הוא לסטודנטים, או למחפשים עבודות זמניות במשמרות..

מוכרים / מוכרות

בניגוד למקדמי מכירות הפועלים בעיקר ברשתות המזון, שאר הרשתות (אופנה, ריהוט ועשה זאת בעצמך, וכדומה) מעסיקות מוכרים/מוכרות שתפקידם לסייע ללקוח לאתר את מבוקשו ולהניע אותו לקניית מוצרי החנות. בכך למעשה הם מלווים את הלקוח מכניסתו אל החנות ועד להגעתו לקופה. יש רשתות שמדיניות השירות שלהן ללקוח כוללת נוכחות פסיבית של המוכרים/ות, שעוסקים בעיקר בקיפול ו/או בסידור הסחורה, ורק אם הלקוח פונה אליהן בבקשת עזרה, הם מסייעים לו באדיבות (נפוץ בעיקר בחברות בינ"ל או ברשתות עשה זאת בעצמך). לעומתן, יש רשתות שהמוכרים בהן מתבקשים ליזום קשר עם הלקוח, ולכן מיד כשהוא נכנס לחנות הם פונים אליו בשאלות כגון: "אפשר לעזור לך?", "אפשר להציע לך שירות" וכיוצ"ב.
לתפקידי המכירה ברשתות נדרשים יחסי אנוש טובים, כושר שכנוע וכדומה. בחלק מהרשתות נדרש גם ניסיון קודם או אוריינטציה לתחומי השירות והמכירה. ברשתות האופנה נדרשת גם זיקה לאופנה. העבודה במשמרות נוחות, כולל שישי שבת, והשכר נע בין 21-23 ₪ לשעה. בחלק מהמקומות לסכום זה מתווספות גם עמלות. בסופי שבוע השכר בהתאם.

חשוב לציין, בחלק מהרשתות נהנים העובדים (כולל במפקידים הנ"ל) מתנאים נוספים כגון ארוחות, הסעות בשעות שאין תחבורה ציבורית, הנחות ברכישת מוצרי החברה ועוד.

העבודה בתחום הקמעונאות מתאימה בעיקר למחפשים עבודה במשמרות נוחות, בעלי תודעת שירות גבוהה סבלנות ויכולת לעבוד מול אנשים פנים מול פנים. במקצועות שהוזכרו קיים בדרך כלל ביקוש לעובדים, והביקוש עולה עוד יותר במיוחד בתקופת הקיץ ולפני החגים.

אז אם עבודה בשירות או במכירות פרונטאליות מעניינת אתכם, אם עבודה במשמרות מתאימה לכם ואם עבודה ברשת גדולה עושה לכם את זה, תוכלו לשקול עבודה באחת מרשתות השיווק או האופנה.

בהצלחה!

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?