מאת יפעת דהן חורב

דני, שהיה במשך מס' שנים סוכן מכירות של מכוניות, עזב את עבודתו וחיפש עבודה חדשה. נקבע לו ראיון עבודה באחת החברות המספקת ציוד לבתי דפוס. הראיון היה קצר, ודני ציין בפנינו כי התרשם שלא עבר אותו בהצלחה, ללא סיבה מובנת מבחינתו. כשביקשנו לברר עם המראיין האם תחושתו של דני מוצדקת או שהוא דווקא יכול להתאים לתפקיד, הוא השיב כי הוא אינו מתאים: "ידעתי את זה מהרגע הראשון, כשראיתי כיצד הוא התלבש לראיון", הוא אמר. מסתבר, שלכבוד הראיון, לבש דני חולצה מכופרת וחליפה אלגנטית, והמעסיק – שמחפש איש מכירות בשטח שיעבוד מול בתי דפוס – הבין שדני הוא לא האדם שאותו הוא מחפש.

מה קרה כאן בעצם? דני, בניסיון להרשים את המראיין, בעצם "התחפש" למישהו אחר, והתלבש באופן שאינו הולם את התפקיד ואת תחום העיסוק שאליו הוא מתראיין. מעבר לכך, סביר להניח שאלו לא בגדיו הרגילים או היום-יומיים, כך שהם אינם הולמים גם את מי שהוא.

לראיון עבודה לא מגיעים בתחפושת, לא בפורים ובוודאי ובוודאי לא בכל ימות השנה. מחפשי עבודה רבים נוטים להתלבש בהידור מוגזם לראיון העבודה והדבר עלול לחבל בסיכוייהם.

אם רק השתחררת מהצבא ואתה מחפש עבודה, אל תגיע אליה עם חליפה מהודרת מימי בר המצווה שלך... זה נראה לא אמין ומתאמץ מדי. אם הגעת לתפקיד שטח – דע היטב באילו תחומים וענפים חברה זו עוסקת, על מנת שתוכל להתאים את לבושך. מאידך, אם אתה מתראיין לתפקיד בכיר, לבושך צריך להיות בהתאם.

באופן כללי ניתן לומר, כי הלבוש לראיון העבודה לכל תפקיד צריך להיות מכובד וסולידי. הימנע מפריטי לבוש "צעקניים" מדי, מחולצות בצבעוניות מופרזת, מכובעים מוזרים ומנעלי קרוקס. מומלץ להימנע גם מאיפור מוגזם, מתכשיטים גסים, מחולצות בטן וכדומה.

בראיון העבודה לא כדאי "להתחפש". נכון, זהו המקום שבו אתה אמור לשווק את עצמך, ולכן לעיתים יש נטייה לייפות במקצת את המציאות. אך גם אם "עיגול פינות" נחשב למעשה לגיטימי במקרים מסוימים, הרי שאין הכוונה לכך שבעת הראיון תעטה על עצמך מסיכה או תחפושת, על מנת להציג מישהו שאינך. עליך, אם כן, להיות עצמך לא רק מהבחינה החיצונית, אלא גם בשני מובנים נוספים:

1. אל תגיש מועמדות לתפקידים שמעל או מתחת ליכולותיך באופן משמעותי. אם עבדת בתפקיד מסוים ואתה רוצה להתקדם – כמובן שזה אפשרי, אך אם בדרישות המשרה מופיעים ניסיון, כישורים ויכולות שאין לך – אל תנסה להציג את עצמך כאילו יש לך אותם. ראשית, מכיוון שבראיון ניתן לגלות את זה מיד, ושנית, גם אם הצלחת להערים על המראיין ולהתקבל למשרה, הרי שחוסר הניסיון או העדר הכישורים הללו אצלך, למרות שציינת שיש לך אותם, יתגלה בשלב מאוד מוקדם של עבודתך, ועלול לגרום לכעס אצל מעבידיך ואולי אף לפיטוריך תוך זמן קצר, כשאתה מותיר אחריך רושם/מוניטין של עובד לא אמין.

גם מן הצד השני – אם אתה מגיש את עצמך למשרה שאינה הולמת את כישוריך ואת ניסיונך המקצועי באופן משמעותי, וללא ספק אתה נחשב "Over Qualified", אל תנסה "להתחפש" כמישהו אחר, שאין לו את הכישורים והניסיון שיש לך. שוב, או שהדבר יתגלה מיד בראיון, או שתתקבל לעבודה זו אבל תוך זמן קצר תרגיש מתוסכל ו"מבוזבז" ותרצה לעזוב.

מה כן לעשות? במידה ובדרישות התפקיד מצוין תחום אחד שאין לך ניסיון בו, ואתה בכל זאת רוצה לנסות להתקדם לתפקיד זה – תוכל במכתב המקדים לומר מס' מילים כלליות על הניסיון המקצועי שיש לך ולהוסיף כי אתה בעל יכולת למידה וקליטה גבוהות, ושאתה בעל נכונות ללמוד תחומים חדשים במסגרת תפקידך. ייתכן והמראיין ייקח זאת בחשבון ויזמנך לראיון בכל זאת. מאידך, במידה ואתה "over qualified" לתפקיד שאתה בכל זאת רוצה מסיבות שונות, הסבר גם זאת בדף המקדים. ציין סיבות מניחות את הדעת מדוע אתה מוכן לוויתור שכזה - אולי מכיוון שאתה מאוד מעוניין להשתלב בארגון זה ומוכן לרדת בתפקיד, מתוך ידיעה שזה לצורך עליה; אולי אתה מתחיל ללמוד ומעוניין לשלב את העבודה עם הלימודים; ואולי שעות העבודה מאוד נוחות ומתאימות לאורח החיים שלך כרגע.

2. מרכזי הערכה - מחפשי עבודה רבים מתכוננים לקראת מרכזי ההערכה באמצעות הנחיות כלליות של "עשה ואל תעשה במרכזי הערכה", המפורסמות באתרים השונים. מרכז ההערכה היא אחת השיטות לנבא את מידת הצלחתך בתפקיד כלשהו. מאחר שלכל תפקיד דרישות שונות, אין באפשרותך לדעת אילו תכונות וכישורים בוחנים בדיוק במרכז הערכה זה, ולכן, אם תעטה על עצמך תחפושת של מישהו אחר, אולי דווקא תפגע בסיכוייך. בדרך כלל, כשמישהו מתנהג באופן לא טבעי באופן מהותי, התוצאה שתתקבל לגביו תהיה מעוותת ולא תשקף את המציאות. ברוב המקרים, סוג כזה של "עיוות" בולט לעיני המראיינים, שהמקצועיים שבהם יודעים היטב להבחין מתי הנבחן מתנהג באופן טבעי ומתי הוא משתמש במשפטים שלמד בעל פה או שאמרו לו להגיד. במקרים כאלה, הוא נפסל על בסיס של חוסר אמינות או חוסר התאמה.

אין כוונתנו לומר כאן שלא ניתן להתכונן למרכזי ההערכה – ניתן גם ניתן, אך ההכנה צריכה להיות מותאמת לאופי שלך ולסוג התפקידים שאותם אתה מחפש (לכן, אגב, במסגרת הכנה למרכזי הערכה אצלנו אין כללים אוניברסאליים של "עשה" ו"אל תעשה", אלא אנו מלמדים אותך להדגיש את התכונות החיוביות שלך הרלוונטיות לתחום עיסוקך, וכן מספקים לך מידע כללי על התהליך ועל מה שאתה עומד לעבור– לעיתים די בכך כדי להפיג את חוסר הוודאות הכרוך במרכזי ההערכה ובעקבותיו גם החשש והלחץ).

ולסיום, אם במקרה נקבע לכם ראיון ליום פורים עצמו – אין זה המקום לבוא מחופשים, גם אם אתם בדרך לעדלידע עם הילדים. קח בחשבון שהמראיין יתקשה לדמיין אותך מבצע תפקיד רציני אם תפציע במשרדו עם אף אדום של ליצן או כשלראשך כובע של קאובוי. (ולא, גם קשת עם אוזניים של חתול או ארנב אינה נחשבת למשהו "חמוד" בראיון עבודה).
השאירו את התחפושות למסיבות הפורים - לראיון עבודה מגיעים בלבוש מכובד ורציני.
 

בהצלחה ופורים שמח!

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?