מאת יפעת דהן חורב

ראש השנה בפתח, ואחת מברכות החג הינה "שנהיה לראש ולא לזנב". לברכה זו מספר פרשנויות - הראשונה מתייחסת לשאיפה להיות ראשון ומוביל בתחומי החיים השונים, השנייה מאחלת שנדע להביט קדימה ולתכנן את צעדנו בחוכמה (ולא רק להסיק מסקנות בדיעבד), השלישית מצביעה על התקדמות בחיים - שנלך קדימה לכיוון הראש ולא אחורנית, ועוד.

אז נכון, לא בכל תחומי החיים אנחנו רוצים וצריכים להיות תמיד בראש, ולא בכל מצב מדובר בתחרות כלשהי, אך תחום חיפוש עבודה הוא בהחלט כזה. כשעל כל משרה מתמודדים עשרות מועמדים, איך בכל זאת תוכל להבליט את עצמך וליצור לעצמך בידול מול המתחרים שלך?

שלב קורות החיים:

כפי שכבר המלצנו בעבר – קורות החיים שלך צריכים להיות מותאמים ספציפית למשרה שאליה אתה מגיש מועמדות.
איך עושים זאת?

קרא בעיון את דרישות התפקיד כפי שהן מופיעות במודעת הדרושים ובחן היכן בניסיונך המקצועי הן באו לידי ביטוי. שלב בקורות החיים שלך את מילות המפתח, בהן השתמש מנסח המודעה, וכן הדגש מילות מפתח של התחום והתפקיד. אם אין לך ניסיון מתאים – נסה לחשוב כמו המראיין: "אם הייתי מחפש עובד לתפקיד X – מה היה חשוב לי מעבר לניסיון המקצועי?".

לדוגמא:

אם אתה מגיש מועמדות לתפקיד של איש מכירות, חשוב שהמילה מכירות תופיע לפחות פעם אחת בקורות החיים שלך, כמו גם מילות מפתח אחרות מעולם המכירות כגון: עמידה ביעדים, כושר שכנוע וכדומה.אם אין לך ניסיון במכירות – הדגש תכונות כמו דינמיות, אסרטיביות, ביטחון עצמי גבוה וכדומה, הנדרשות מתפקיד זה. אל תציין אותן רק כרשימת תכונות אלא שלב אותן בתפקידיך הקודמים והדגש היכן הן באו לידי ביטוי בהם (אם, לדוגמא, במסגרת אחד מתפקידיך ניהלת מו"מ עם ספקים – ציין זאת כי כך, בית היתר, באה לידי ביטוי האסרטיביות שלך).

חשוב לדעת: בחברות מובילות המגייסות כמות גדולה של עובדים, וכן בחברות כח האדם וההשמה הגדולות, משתמשים לא אחת במערכות סינון קורות חיים אוטומטיות. במערכות אלה החיפוש הראשוני אחר קו"ח רלוונטיים לתפקיד נערך על-פי מילות חיפוש המוגדרות על-פי סוג התפקיד והתחום. על כן חשיבות השימוש במילות מפתח הרלוונטיות לתפקיד שבו אתה מעוניין – הינה כפולה ומכופלת.

דבר נוסף (אולי טריוויאלי, אך בכל זאת) שניתן לעשות עוד בשלב קורות החיים, רלוונטי לכל המקצועות ובעיקר למקצועות בתחום האדמיניסטרציה, בהם נדרשת שליטה בתוכנות ה-Office, ולמקצועות אחרים בהם אחת הדרישות הינה דיוק (כגון מקצועות בתחום הכספים למיניהם): הקפד שקורות החיים שלך יהיו מסודרים ומעוצבים, ללא טעויות דפוס, ללא מעברי שורה מיותרים וללא כניסת פסקאות שאינה אחידה. זכור שמסמך קורות החיים הינו כרטיס הביקור הראשוני שלך ולכן סדר אותו באופן אחיד, "נקי" ומכובד, כיאה למי שאמור להפגין שליטה ב-word , לדוגמא, או המגדיר את עצמו כדייקן ויסודי.

שלב הראיון:

כחלק מתהליך ההכנה לראיון העבודה שאתה עורך לפני הראיון, מעבר לקריאת רקע אודות החברה והכנת תשובות לשאלות כלליות שיכולות להשאל בראיון עבודה, נסה, גם בשלב זה, להיכנס לנעליו של המראיין ולחשוב – מה הוא מחפש אצל המועמד שבא לראיון לתפקיד זה. נסה לחשוב על סיבות מדוע אתה מתאים לתפקיד הזה.

במהלך הראיון – נסה לתת למראיין את התחושה שאתה מגיע עם רצון ומוטיבציה לקבל את התפקיד ולהצליח בו, תן לו את הסיבות מדוע אתה הכי מתאים לתפקיד וכיצד אתה עונה על כל הדרישות שהוא צריך, כך תשיג בולטות על פני מועמדים אחרים שלא יודעים להציג עצמם כך.

אם אתה מתלבט, או לא בטוח שהתפקיד הזה נכון עבורך – הדבר יבוא לידי ביטוי בראיון ויסייע למראיין להחליט שאינך מתאים. אולם אם אתה באמת רוצה להתקבל לתפקיד- שדר אסרטיביות וביטחון עצמי, הפגן מוטיבציה ואמונה עצמית שאתה הכי מתאים לתפקיד והצג את הניסיון המקצועי הרלוונטי שלך – כל אלה יסייעו לך לבדל את עצמך ולשכנע את המראיין לקבל אותך לתפקיד.

גם אם אין לך ניסיון מקצועי כנדרש – קח בחשבון שכבר זומנת לראיון ולכן סביר להניח שאת הסינון הראשוני על סמך קורות החיים שלך כבר עברת, לכן כנראה שיש אצלך משהו שיכול להתאים לתפקיד. במקרים כאלו, הצג ניסיון צבאי באם הוא רלוונטי (אם לדוגמא נדרשת יכולת ניהולית, והיית מג"ד או מ"פ בצבא – זה בהחלט רלוונטי), הצג ניסיון אחר שבו באו לידי ביטוי התכונות והכישורים הנדרשים גם לתפקיד זה, ובכלל תן למראיין את התחושה שאתה מתאים כמו כפפה ליד לצרכים שהוא הגדיר למשרה זו.

דוגמאות:

לתפקיד אנשי מכירות מחפשים, מן הסתם, אנשים תחרותיים, שאפתניים, בעלי מוטיבציה גבוהה ורצון להצליח. אם תגיע לראיון ותשדר ליאות, אדישות וחוסר התלהבות, או שאולי אפילו ברגע של כנות תגיד למראיין שקצת נמאס לך ממכירות אבל לא היתה לך ברירה - ברור שאין סיכוי שתתקבל. אם, לעומת זאת, תשדר דינמיות והתלהבות, תדבר בקול רם (לא מדי) ותפגין ביטחון עצמי , ובנוסף תציג ניסיון רלוונטי ותיתן מענה לדרישות המראיין מהתפקיד – ישתפרו סיכוייך באופן משמעותי.

לתפקידי מזכירות ואדמיניסטרציה מחפשים, בדרך כלל, אנשים בעלי ראש גדול, תקתקנים, שיודעים לקבל משימה ולהביא אותה לידי ביצוע. אך יש הבדל בין הדרישות בתפקיד של ניהול לשכה, לדוגמא, לבין תפקיד מזכירותי שהינו חלק מצוות של מזכירים/ות, ולכן צריך להתאים את המסר לסוג ולרמת התפקיד. לתפקיד של ניהול לשכה ניתן לתת דוגמאות מתפקידים שמילאת במקום אחר, לספר כיצד קיבלת משימות ודאגת לביצוען ובאיזו אופן למעשה "ניהלת את העניינים". לעומת זאת, אם מדובר בתפקיד של מזכיר/ה בתוך צוות מזכירים/ות, והראיון שלך נערך על-ידי מנהל/ת הלשכה שאליהם תהיה כפוף במסגרת תפקידך, עליך להדגיש את יתרונותיך ויכולתך לקבל מרות ולעבוד בצוות. המראיין/ת צריך/ה לקבל ממך את הרושם שמקומך בהיררכיה המשרדית והארגונית ידוע וברור לך , ושאין סיכוי להשתלטות יתר מצדך על העניינים, כי אחרת הם יראו בך איום על מקומם ותפקידם ולא תתקבל לתפקיד.

לתפקידי הנהלת חשבונות או כספים למיניהם, מעבר לכך שנדרשים תעודה וניסיון, מחפשים, בדרך כלל, אנשים שיטתיים, עקביים, ומדויקים בעבודתם. אם תגיע לראיון ותאמר שקשה לך לשבת שעות רבות מול המחשב, או תספר שעזבת את מקום העבודה הקודם כי לא נהנית מהתפקיד ושעמם אותך להיות כל היום מול המחשב - ברור שאינך מתאים לתפקיד (כנ"ל לכל תפקיד שכרוך בישיבה ממושכת מול מחשב, כגון היי-טק, בדיקות תוכנה, מזכירות וכו').

לסיכום, אם אתה רוצה להיות לראש ולא לזנב ולהתבלט לטובה בתהליך מציאת העבודה הבאה שלך, כלומר: להתקבל אליה - כדאי שלכל אורך התהליך (החל משלב הכנת קורות החיים ועד קבלתך לעבודה) תיתן למראיין להבין, באופן הברור ביותר, מדוע אתה מתאים למשרה. אל תחכה שהוא ישאל אותך את השאלה המפורשת "מדוע אתה מתאים לתפקיד" אלא בכל שלב נסח את תשובותיך כך שיתאימו לדרישות התפקיד ותוך ניסיון לקלוע לטעמו של המראיין (כמובן ללא חריגה מהאמת). נכון, אינך יודע בוודאות מה בדיוק הוא מחפש, אך אתה יכול לחשוב ולשער - מהן דרישות התפקיד כפי שהוגדרו במודעה, אלו תכונות קרוב לוודאי מחפשים מעובד בתפקיד זה, מיהם האנשים שעובדים בחברה ומהו הרקע שלהם (על כך ניתן ללמוד הן מחיפוש מידע על החברה באינטרנט והן משיחות עם מכרים שאולי עובדים שם). בנוסף, נסה גם למצוא כמה שיותר פרטים אודות התרבות הארגונית של המקום, שהרי המראיין מחפש התאמה של המועמד לא רק מבחינה מקצועית אלא גם התאמה לאווירה, לצוות ולתרבות הארגונית של המקום. כך תוכל להגיע לראיון מוכן גם בתחום זה, ותוכל להתאים את מסריך ולהבהיר שאתה מתאים לתפקיד גם מבחינה זו.

בהצלחה!

© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?