מאת יפעת דהן חורב

האם ידעת שתפקיד הנהג הוא אחד התפקידים המבוקשים בארץ? מדי רבעון אנו מדווחים על עלייה בביקוש לעובדים בתחומי הלוגיסטיקה , הכוללים מגוון רחב של מקצועות. מתוך בדיקה שערכנו הסתבר כי כבר זמן רב שנהג הפך להיות תפקיד נדרש, ובכך נעסוק הפעם.

אם אתה נמנה על אלה שאוהבים עבודת שטח, ושלא כל כך אוהבים לשבת במקום אחד, אם אתה מאלה שאוהבים להיות בדרכים ומנהלים את חייהם מאחורי ההגה – תפקיד הנהג עשוי להתאים לך.
חשוב לדעת: כשמחפשים עבודה באחד התחומים המבוקשים, כגון: נציגי שירות ומכירה, עובדי ייצור, סדרנים ברשתות מזון וכמובן נהגים, נהנים מיתרון של היצע משרות רב ויכולת מרבית להתאים את המשרה ואת החברה בה תעבוד, לצרכים שלך ולקריטריונים שאתה מחפש, ובכך יוכלו יועצי ההשמה לסייע לך.

אז מהם סוגי התפקידים בתחום? מהן הדרישות לתפקיד נהג וכיצד ניתן להתקדם בו? הנה כל המידע שאתה צריך:
(יש לציין כי המידע שיוצג כאן הינו כללי, וכמובן שקיימים הבדלים במאפייני משרות הנהגים בין החברות השונות, בהתאם לגודל החברה, סוג המוצרים שהיא משווקת ופרמטרים רבים נוספים).
 

סוגי הרישיונות ותיאור התפקיד:

קיימים מס' סוגים של תפקידי נהג, אליהם קיימת דרישה כזו או אחרת בשוק העבודה, כשהעיקריים שבהם:

נהגים בעלי רישיון ב' – הממלאים מגוון תפקידים כגון הסעות ברכב פרטי (נהגי בוס), משימות הובלה ושליחויות פשוטות, חלוקה של דברי דואר או חברות שילוח בינ"ל, וכן נהגים בחברות השכרה וליסינג, שתפקידם כולל העברה ושינוע של כלי רכב ממקום למקום, מסירה ללקוחות, וכדומה.
דרישות: בדרך כלל נדרש ניסיון כלשהו כנהג. לעיתים הניסיון הצבאי יכול להספיק לכך.
שכר: 22-25 שקל לשעה. הרכב, ברוב המקרים, נשאר ברשות הארגון בתום יום העבודה ואינו צמוד לעובד.
 

נהגי סמי-טריילר ופול טריילר (בעלי רישיון 04)– מבוקשים בשוק, מאחר ומנהגי משאיות אלה נדרשות מיומנויות נהיגה גבוהות במיוחד וותק רב שנים על הכביש.
התפקיד כולל: הובלת סחורות כבדות כגון חומרי בניין וברזלים, דלק וכדומה. בדרך כלל מדובר בנסיעות לנקודות מרוחקות. העבודה מתבצעת במשמרות של כ- 12 שעות.
התפקיד אינו כולל העמסה ופריקה, מאחר ובמשאות כבדים הטעינה והפריקה מתבצעים על ידי מלגזה. לפיכך בתפקידים אלו לא נדרש כושר פיזי.
שכר: כ-9,000-10,000 ₪ בממוצע.

בעלי רישיון ג' על משאיות עד 12 טון או מעל 12 טון – הביקוש לעובדים מסוג זה הינו גבוה במיוחד, ועל כן נעסוק בו בהרחבה.
סוג הרישיון:
בינואר 2007 נערך שינוי בדרגות הרישוי בישראל, על מנת להתאימן לדרגות הרישוי הנהוגות באיחוד האירופי. עקב כך, הרישיון על משאית כיום הינו: רישיון בדרגה
C – רישיון על משאית מעל 12 טון, או רישיון בדרגת C1 – רישיון על משאית עד 12 טון (שימו לב: מי שהוציא רישיון מדרגה זו לפני 1 בינואר 2007 רשאי לנהוג ברכב עד 15 טון, בישראל בלבד)

סוגי התפקידים:

בתוך קבוצה זו של נהגי משאיות עד/מעל 12 טון קיימים מס' סוגי תפקידים:

  • עוזר נהג – נהגים בתחילת דרכם, שמסייעים לנהג בהעמסה, פריקה וכדומה. בחלק מהחברות אין הכרח שעוזרי הנהגים יהיו בעלי רישיון ג', ובחלק מהחברות זוהי דרישה בסיסית. כמעט בכל המקרים נדרש לתפקיד זה כושר פיזי.
  • נהג חלוקה – תפקידו כולל: העמסת סחורה, הובלתה ופריקתה אצל הלקוח, בדיקת תעודות משלוח וכדומה. גם לתפקיד זה נדרש כושר פיזי.
  • מנהל קו חלוקה – תפקיד בעל תחומי אחריות נוספים, מעבר לחלוקת הסחורה, ביניהם: גביית כספים, הפקת חשבוניות, מכירת מוצרים נלווים וכדומה.
  • Van-Sale – מדובר בתפקיד שקיים במרבית החברות הגדולות, ובמסגרתו הנהג משמש כסוג של סוכן מכירות, בעיקר מול נקודות מכירה קטנות (ולא מול רשתות קמעונאיות). כך הוא מהווה, למעשה, נציג של החברה מול הלקוח. תפקידו של נהג Van Sale כולל, בין היתר: לקיחת הזמנות, ביצוע מכירות, הגדלת שטחי מדף, גבייה, עבודה מול גורמי פנים של החברה (כגון נציגי שירות) וכדומה. לפיכך נדרשת ממנו אוריינטציה שירותית ויכולות רבות אחרות מעבר לכישורי הנהיגה.

מהן דרישות תפקיד הנהג?

ברוב משרות הנהגים, בעיקר בחברות הגדולות, נדרש (מלבד הרישיון, כמובן) ניסיון קודם של שנה ומעלה. ניסיון צבאי יכול להוות יתרון אך לא תמיד הוא מספק.
ברוב החברות מוודאים שגיליון עבירות התנועה שלך נקי או לפחות שאין בו עבירות תנועה חמורות.
מעבר לכך נדרשת, כאמור, אוריינטציה שירותית ויכולת מכירתית, אדיבות, אחריות, רצינות, ותכונות אחרות נוספות המשתנות מחברה לחברה.
 

איך מתחילים?

קיימות מס' אפשריות להשתלב בתחום לפני שרכשת ניסיון:

  1. ניתן לעבוד בחברות קטנות או חברות משפחתיות על מנת לצבור ניסיון.
  2. בחלק מהחברות ניתן להתחיל בתפקיד עוזר נהג, המתלווה אל הנהג ומסייע לו בעבודתו. אך, כאמור, יש חברות שגם מעוזרי הנהג נדרש רישיון C או C1 וניסיון של שנה ומעלה, ולכן לא תמיד זוהי הדרך להשתלב בתחום.
  3. בעיקר בחברות הגדולות, במידה ומזוהה מחסור חמור בנהגים בעלי כישורי מכירה ומתן שירות ללקוח, נערך בהן "גיוס הפוך" – כלומר: מגייסים אנשי מכירות שטח ומכשירים אותם להיות גם נהגים (כולל הוצאת הרישיון המתאים על חשבון החברה).

אפשרויות קידום:

מעבר לקידום הראשוני מתפקיד של עוזר נהג לתפקיד של נהג, ניתן בהמשך להתקדם לתפקידים שונים - הן מבחינת סוג התפקיד, לדוגמא לתפקיד של מנהל קו חלוקה (המרוויח גם אחוזים מהמכירות), והן לסוגי נהג אחרים לדוגמא – מנהג "רגיל" לנהג מסוג van sale, מנהג ללקוחות בתחום X לנהג ללקוחות מתחום Y, או מנהג ללא עוזר לנהג עם עוזר.

בנוסף, ניתן להתקדם מתפקיד של נהג לתפקידים לוגיסטיים אחרים שאינם כוללים נהיגה כלל, אלא עבודה במחסנים או במרכזים לוגיסטיים – כגון: רכז הפצה, מנהל הפצה וכדומה.

סדר יום, שעות העבודה ושכר:

בדרך כלל תפקידו של הנהג כרוך בשעות עבודה שאינן מוגדרות באופן נוקשה, אך ללא ספק מדובר במשרה מלאה ואף יותר. במרבית המקומות העבודה מתחילה ב-6:00 עד 7:00 בבוקר עד סיום החלוקה.

בחלק מהמקומות עבודת הנהג מתחילה בהעמסת הסחורה על המשאית בבוקר, משם הוא יוצא לנקודות המכירה שהוגדרו לו על פי היעד לאותו יום. אם הוא סיים אותן, נניח ב-16:00 – הוא יכול בשעה זו לסיים את יום עבודתו או לנסוע לנקודות נוספות כ"אקסטרה". בחלק אחר מהמקומות העמסת הסחורה מתבצעת בסיום יום העבודה, כך שבבוקר שלמחרת הנהג כבר מתחיל מיד בחלוקה.

שכרם של הנהגים משתנה כמובן מתפקיד לתפקיד אך הוא נע בין 5000-8000 ₪ משכורת בסיס + שעות נוספות. בחלק מהחברות השכר מורכב ממשכורת בסיס + עמלות ובונוסים על פי עמידה ביעדים, הספק, אחוזי גבייה, הגדלת מכירות, שירותיות וכדומה.

בתפקיד של מנהל קו חלוקה אל המשכורת מתווספים גם אחוזים מהמכירות. בתפקיד של נהגי Van Sale, המשכורת יכולה לנוע בין 5000 ₪ למתחילים ועד 15,000 ₪.

לסיכום, מלבד העובדה שמדובר בעבודה מבוקשת, שניתן להרוויח בה משכורות גבוהות יחסית, לתפקיד הנהג מספר יתרונות בולטים נוספים: העבודה היא על פי יעדים ועל פי מס' נקודות מכירה שעליך להספיק, ועל כך אתה גם מתוגמל. מעבר לכך, בחברות רבות, אתה אדון לזמן שלך. אם אתה מסיים את יעדיך לאותו יום בשעה מוקדמת, אתה יכול לסיים את יום העבודה. יתרון נוסף הוא שהעבודה היא מול לקוחות קבועים בדרך כלל, גם אם נוספים או יורדים לקוחות, עיקר הלקוחות נשארים לאורך זמן וכך נוצרים קשרי עבודה יציבים וטובים. אך כמו לכל תפקיד, גם בו יש חסרונות, שיש להכניסם למניין השיקולים: מדובר בעבודה לא קלה בשעות עבודה מרובות בדרך כלל, וכרוכה, ברוב המקרים, גם בעבודה פיזית בדרגה כזו או אחרת. העבודה כוללת, מצד אחד, נסיעות רבות על הכביש, לעיתים ברחובות צרים ולעיתים יש צורך לחפש חניה או מקום עצירה מסודר. מצד שני, היא מצריכה גם מתן שירות ואדיבות ללקוח, ולכן, מן הסתם, היא פחות מתאימה לאנשים שבעת הנהיגה נוטים להיות לחוצים ועצבניים, ובאופן כללי, לא כל כך אוהבים לנהוג.

כך או כך, אם אתה בוחר להיות נהג – הרשה לנו לרגע להיות סוג של תשדיר שירות לבטיחות בדרכים: זכור את חשיבותה של נהיגה בערנות, ואל תנהג כשאתה תשוש או עייף. אם מדובר בנסיעה ארוכה, או בשעות נהיגה מרובות - עצור להתרעננות. עליך להקפיד לשמור את חוקי התנועה, מאחר ונהגים הצוברים עבירות תנועה רבות מתקשים אחר-כך למצוא עבודה כנהגים (ובמקרים חמורים אף נשלל רישיונם). סע בזהירות, בראש ובראשונה הכי חשוב שתחזור הביתה בשלום.

בהצלחה!

 
 
© כל הזכויות שמורות לחברת אורטל משאבי אנוש
המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לנשים וגברים כאחד.
 

אורטל ולעבודה - למה לחפש עבודה כשאפשר למצוא?